Forskellighed er en styrke
Vi har meget forskellige baggrunde i Søfartsstyrelsen. Det er vildt fedt. Man møder kolleger som sidder og nørder med juridiske spidsfindigheder og er eksperter på det område, andre har helikopterperspektivet på regulering af skibsfarten, ja og alt ind i mellem. Det betyder også, at vi kan støtte hinanden med forskellige kompetencer, så jeg har lært meget på kort tid.
Ronnys jobtitel er nautisk konsulent, han er uddannet skibsfører og har sejlet som styrmand. Samtidig er Ronny i gang med jurastudiet. Selvom Ronny ikke har arbejdet i mange år i styrelsen, har han allerede fået tildelt et stort ansvar. Han sidder bl.a. med den maritime del af sænketunelen, som er ved at blive opført i Femern Bælt mellem Lolland og Femern.
Tunnelen bliver verdens længste sænketunnel, og der er en hel del maritime udfordringer at skulle forholde sig til. Vi har et utrolig godt samarbejde med vores tyske kollegaer og bygherren om diverse udfordringer, som kan afstedkomme af et internationalt projekt af denne størrelse. Femern Bælt er et særdeles travlt farvand, hvor det er afgørende, at diverse regler bliver overholdt og at søafmærkningerne står, som de skal under byggeriet. Der bliver derfor også holdt øje med skibstrafikken i området døgnet rundt.
Fra skrivebord til om bord
Det er også Ronnys opgave at tage på jævnlige on site-besøg, hvor han kan få et ”virkeligheds-tjek”, som han kalder det.
Det er helt kanon, når man har sådan nogle store projekter, at man kan komme ud at se, hvad det har af betydning i praksis, det man sidder og snakker om på kontoret. Der kan jo være langt fra Power Point til virkeligheden.