Syn af passagerskibe

Søfartsstyrelsen syner alle danske passagerskibe mindst en gang om året.

Synet skal bidrage til et højt sikkerhedsniveau på danske passagerskibe, således at det er sikkert at sejle med dem, og således at alle personer kan blive reddet, hvis der sker en ulykke.

Ved synet skal det verificeres, at skibet som minimum har en teknisk standard, der opfylder gældende regler og intentionerne bag reglerne, samt at der i dagligdagen pågår et sikkerhedsarbejde og hersker en sikkerhedskultur om bord, der gør, at besætningen kan betjene skibet sikkert og handle effektivt, hvis der sker en ulykke.

Rederiet skal derfor sikre, og Søfartsstyrelsen skal ved synet verificere:

  • At skib og udstyr er i orden, så ulykker så vidt muligt ikke sker - alternativt kan håndteres.
  • At besætningen har viden om og kan håndtere de værst tænkelige situationer.
  • At der er styr på besætningens sikkerhed, sundhed og sociale forhold.

Årligt synstema

Søfartsstyrelsen udvælger hvert år et tema vedrørende søulykker og et tema vedrørende arbejdsmiljø, som der vil være fokus på under synene. I skemaet kan du se, hvilke temaer, der har været udvalgt.

År Søulykke Arbejdsmiljø
2025 Brand i maskinrum Arbejde/ulykker på vejrdækket
2024 Sikkerhed ved havneanløb Arbejdspladsvurdering (APV) / Risikovurdering omsat til virkelighed
2023 Systemers integritet ved brand Arbejde i højden og entring i lukkede rum
2022 Elbiler (AFV) og lastsikring Hviletid
2021 Sejladssikkerhed og brodisciplin Psykisk arbejdsmiljø; trivsel, chikane og mobning
2020 Kollision og overbord fald Kræftfremkaldende stoffer
2019 Brand på vogndæk Ergonomi
2018 Kollision til søs med vandindtrængning og slagside og efterfølgende evakuering Arbejde med farlige kemikalier
2017 Brand i aptering (inkl. evakuering) ​ Klemskader
2016 Mistet styring Fald
2015 Brand på vogndæk Tunge løft
2014 Kollision med to-rumsskade ​Arbejde med kemikalier

Årets temaer 2025

Søulykke - Brand i maskinrum

Brand om bord et passagerskib er en væsentlig sikkerhedsrisiko. Selvom brande i maskinrum om bord på passagerskibe heldigvis er relativt sjældne, viser det sig at arnestedet for skibsbrande i de seneste år om bord på danske skibe, hyppigt findes netop i maskinrummet. Det er her brændstofmotorer, elektriske- og andre tekniske systemer er samlet og årsag til, at risiko for at en brand netop opstår der, potentielt højt. Mangelfuld isolering, fejl i el systemer har bl.a. vist sig som en medvirkende årsag til at en brand i maskinrum kan opstå.

For at imødegå den risiko er det først og fremmest vigtigt at forebygge at en brand opstår. Dernæst, at skibets besætning er trænet til effektivt at bekæmpe en brand, hvis uheldet alligevel er ude. Det kan ses, at disse brande kan være årsag til at skibets primære systemer, som fx elforsyning, sættes ud af drift. Derfor vil det være hensigtsmæssigt at træning om bord også tager højde for den situation.

Formålet med årets tema er, at SFS i samarbejde med rederiet og besætning sikrer at sikkerheds foranstaltninger til at forebygge brand samt at imødegå, at en brand spreder sig er på plads. Herudover om besætning er trænet i alle de aspekter som indgår i en effektiv bekæmpelse af en eventuel brand om bord.

I forbindelse med dette tema vil skibsinspektøren se nærmere på:

  • Hvordan er maskinrummets vedligeholdelsesstand?
  • Er varme overflader isoleret eller afskærmet korrekt?
  • Er el-systemer i god stand?
  • Er besætning i stand til hurtigt at detektere en brand i maskinrum?
  • Er der et effektiv beredskab til at bekæmpe en brand?
  • Hvordan afholdes øvelser?
  • Bliver øvelser tilrettelagt på en måde, så at besætning trænes i alle aspekter som er med til at bekæmpe en brand og dets følger effektivt?

Arbejdsmiljø - Arbejde/ulykker på vejrdækket

Dataanalyse om arbejdsulykker på vejrdæk viser at hånd, fingerskader- og knoglebrud er de mest hyppige. Årsager til disse skader kan relateres til følgende:

  • Fortøjningsrelaterede hændelser
  • Fald- og balancerelaterede hændelser
  • Uheld under vedligeholdelse

Tema om arbejdsmiljø skal belyse:

  • om besætningen har modtaget korrekt instruktion gennem oplæring og gennemgang af APV’er, inden arbejdet påbegyndes.
  • er etableret instrukser for korrekt brug af værktøj og teknisk vurdering af udstyr, herunder identificering af udstyr og mekanik med henblik på at minimere klemrisiko.
  • dæksoverflader skal gennemgås for at sikre skridsikre forhold.

En god arbejdspladsvurdering afspejler sig i, at der er synergi mellem implementeringen af sikre arbejdsgange, og at dette ses udført i praksis under regelmæssig vurdering, som fører til forbedring af arbejdsmiljøet ombord.

Kontakt

Sikre Skibe