IMO
I IMO forhandler dens medlemslande om flere maritime relaterede emner. I de kommende år vil der blive drøftet medium- og langsigtede reguleringsforanstaltninger, herunder arbejde med indførelse af alternative bæredygtige brændstoffer samt markedsbaserede foranstaltninger, der kan sikre yderligere reduktioner for at gøre klimaneutral skibsfart til virkelighed.
Allerede tilbage i 2011 vedtog IMO de første globalt bindende regler for at reducere maritime CO2-emissioner. Dette sker ved at udnytte Energy Efficiency Index (EEDI), som fastsætter energieffektivitetsstandarder for nye skibe. Derudover anvendes en Ship Energy Efficiency Plan (SEEMP), som er et værktøj til både nye og eksisterende skibe til at forbedre skibenes operationelle energieffektivitet.
Senere blev Dataindsamlingssystemet (DCS) introduceret til at indsamle brændstofforbrugsdata for skibe, samt Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), som fastsætter energieffektivitetsstandarder for eksisterende skibe, og den operationelle Carbon Intensity Indicator (CII), som beregnes årligt.
Energy Efficiency Design Index (EEDI)
EEDI blev implementeret i 2013, hvilket betyder, at nyt skibsdesign skal opfylde referenceniveauet for deres skibstype. Referenceniveauet strammes hvert femte år for at fremme den tekniske udvikling og sikre, at nye skibe er så energieffektive som muligt. Fra den 1. januar 2013 er verifikation af EEDI obligatorisk for alle nye skibe - eller skibe i drift, der har gennemgået en konvertering, der er så omfattende, at skibet betragtes som et nybygget skib - på 400 bruttotonnage og derover.
Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)
SEEMP giver et værktøj til optimering af et skibs operationelle ydeevne og består af tre skibsspecifikke dele: ledelsesplanen til forbedring af energieffektiviteten, planen for indsamling af data om brændstofolieforbrug og den operationelle carbonintensitetsplan.
DCS – IMO's CO2 Data Collection System
I 2016 vedtog IMO's miljøorgan (MEPC) et obligatorisk globalt maritimt dataindsamlingssystem, et såkaldt Data Collection System (DCS). Det nye DCS-system trådte i kraft den 1. marts 2018 og sikrer en struktureret overvågning og rapportering af skibes brændstofforbrug. Systemet skal hjælpe med at bestemme skibenes brændstofforbrug og deres CO2-emissioner.
Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI)
EEXI er en lignende måling som EEDI. Skibe skal opnå EEXI-godkendelse én gang i deres levetid senest ved den første periodiske inspektion i 2023. EEXI er baseret på en påkrævet reduktionsfaktor udtrykt som en procentdel i forhold til EEDI-baselinjen for den givne skibstype.
Carbon Intensity Indicator (CII)
Hvor EEDI og EEXI er en engangsindikator, er CII en vedvarende indikator, der skal måles/beregnes hvert år fra den 1. januar 2023 for skibe på 5000 GT eller derover. CII beregnes ud fra data, der er indsamlet for et skib i DCS. CII er udtrykt i samme enhed som EEDI og EEXI. CII skal dokumenteres og verificeres mod en påkrævet årlig operationel CII for at muliggøre fastsættelse af en vurdering. Vurderingen vil blive givet på en skala fra A til E, hvor A er et major superior og E er et underordnet præstationsniveau. Præstationsniveauet vil blive registreret i SEEMP. Et skibs mål er at blive vurderet som A, B eller C. Et skib vurderet som D i tre på hinanden følgende år, eller E, ville skulle indsende en korrektionshandlingsplan for at vise, hvordan det påkrævede indeks (C eller derover) ville blive opnået. Mekanismen for CII vil blive gennemgået i 2026.