”Der er ingen dumme spørgsmål. Alle er hjælpsomme og opmærksomme på, at vi er fælles om opgaveløsningen og fælles om at sikre kvaliteten i den. Folk er villige til at fortælle og oplyse, f.eks. om baggrunden for en sag eller formuleringen af en lovgivning. Det et kæmpe plus.”
Et er søkort at forstå - et andet skib at føre
”Det, der især gør jobbet interessant for mig er, at man får afprøvet forskellige dele af juraen, og det kan være meget juridisk spidsfindigt. Jeg får mulighed for dykke ned i nogle juridiske – og tit også tekniske og politiske - områder, som spænder vidt og bredt. Den ene dag kan det fx være miljø, klima eller søfarendes og fiskeres arbejdsmiljø, næste dag sikkerhed, skibes bygning eller sprængte naturgasledninger i Østersøen, og ind imellem er du samtidig med til at sikre de forvaltningsretlige principper i styrelsen, fortæller Neriman, og fortsætter.
Dagene er ikke ens. Du kan sidde for dig selv og se på de juridiske vinkler på en eller anden sag eller lovgivning, og så skal du ud og få talt med fagkontoret og måske også med andre ministerier eller styrelser, alt afhængig af, hvad det handler om. Det giver en god afveksling og er ret tilfredsstillende.
Fælles om opgaven
De mange fagområder gør også, at hun ofte har kontakt til kollegaerne i Søfartsstyrelsens fagkontorer. Ikke mindst er hun glad for at få sikret, at det regelarbejde, hun sidder med - og der kan være en del, da søfart både er internationalt reguleret, men også spænder bredt - også giver mening ude i den maritime virkelighed. Det kan handle om skibsdele, søafmærkning, havplanlægning eller søfarendes og fiskere arbejdsvilkår. Derfor er der også en del kolleger, som har en maritim baggrund som søfarende eller en anden teknisk faglighed.
For mig er det enormt interessant, at jeg kan få afstemt med mine kolleger, som ved, hvordan forholdene er ude på et skib, så det vi sidder med også er anvendeligt.
Stor grad af frihed
Neriman vender tilbage til det med at dykke ned i det juridiske. Det er en stor del af hendes arbejdsglæde. Den har hun på grund af Søfartsstyrelsens fleksible aftale, som betyder at de fleste medarbejdere i høj grad selv kan disponere deres arbejdstid. Det kan være i forhold til mødetid og det kan være i forhold til hjemmearbejde.
Det betyder meget for hende, at hun har den mulighed.
Nogle arbejdsopgaver kræver fordybelse og ro, så er det dejligt, at jeg har mulighed for at arbejde hjemme. Og omvendt har jeg muligheden for at tage ind på kontoret, hvor der er muligheder for sparring og ikke mindst at være sammen med kollegerne.
Noget at være stolt over
Danmark er kendt i store dele af verden som en gammel og traditionsrig søfartsnation, og når det gælder skibe med dannebrog i hækken, så er Danmark verdens sjette største skibsfartsnation. Det kan Neriman godt mærke. Der er noget historisk og respektfuldt om Danmark som skibsfartsnation.
Det, at det er en styrelse med så meget historie giver en robusthed og ballast. Der er en stolthed i det. Og så er der også kollegerne, som jeg er stolt af at have for at være så hjælpsomme og omfavne de forskelligheder, vi går rundt med.