Det var grunden til, at jeg søgte et job i Søfartsstyrelsen," fortæller han, og fortsætter, skibsfarten er i en kæmpe udvikling i forhold til den grønne omstilling og der er fokus på at den grønne skibsfart kan løse nogle af de udfordringer, vi står overfor.
Skibsfarten står for cirka 3 procent af den globale udledning af CO2, og skibsfarten er ikke bare de skibe, der krydser rundt på kloden. Den grønne omstilling gælder også alt, hvad der relaterer sig til skibsfart, f.eks. udvikling og produktion af nye grønne brændstoffer.
Vi skal have hele supply-kæden med. Nye grønne brændstoffer kræver nye typer maskiner til skibene, så de kan drives af de nye typer brændstof. Havnene skal også omstille sig i forhold til at laste og losse skibene på grøn energi. Og vi er allerede i fuld gang.
Politik på øverste klinge
Ja, engagementet i Søfartsstyrelsen er i den grad på plads, hvilket der også er brug for. Skibsfarten er global og kræver globale løsninger og ens regler for alle. Det kræver derfor hårdt arbejde og diplomati, når Søfartsstyrelsen på Danmarks vegne fx forhandler regler og aftaler for skibsfartens grønne omstilling i bl.a. FN’s Søfartsorganisation, IMO. Det kan Jakob skrive under på. Og som ved alle de andre udfordringer, han og hans medarbejdere støder på, forsøger han at se muligheder og finde løsninger.
Vi sidder ikke - i gåseøjne - og nørder med regulativer og forordninger, Nej det er politik på den øverste klinge, og det er et område, der skal leveres på, hvor Danmark kan og allerede gør en forskel, og hvor vi virkelig kan vise, hvad vi er i stand til fra dansk side.
Mission Possible
Det har resten af verden for fået øjnene op for. Derfor lyttes der også, når Søfartsstyrelsen er til forhandlinger i IMO, EU eller på anden måde optræder på den internationale maritime scene. Fx er Danmark valgt til at lede et omfattende internationalt projekt om grøn omstilling af skibsfarten, Zero Emission Shipping Mission. Missionen ledes sammen med USA, Norge, Global Maritime Forum og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
Vi tester noget nyt af, der ikke er prøvet før. Der er ikke nogen, der er kommet op med de her løsninger. Det er et unikt samarbejde mellem de progressive stater og de private maritime virksomheder. Bl.a. Mærsk. Det synes jeg er spændende og motiverende – det at arbejde for at vi kan kickstarte en udvikling, det er der brug for. Det batter faktisk noget med det offentlige-private samarbejde, når der skal laves ny og effektiv regulering, og at vi rent faktisk kender til erhvervet, og de udfordringer, de står overfor.
Her stopper interviewet med Jakob Haugaard. Han vil tilbage til ”sagen”.