Long-range identification and tracking (LRIT)

I 2006 blev implementeringen af Long-Range Identification and Tracking of ships (LRIT) godkendt af IMO som en ny bestemmelse, regel 19-1, i SOLAS kapitel V. LRIT-systemet består af nationale eller regionale datacentre, som er forbundet i et netværk. Det er et positionsrapporteringssystem, der primært er designet til myndighedsbrug, herunder bekæmpelse af terrorisme, søgning og redning (SAR), sikring af søfart og bekæmpelse af havmiljøforurening.

LRIT står for "Long Range Identification and Tracking" og er et globalt satellitbaseret system, der bruges til at identificere og spore skibe i realtid over lange afstande. Det blev implementeret som en del af SOLAS-konventionen (International Convention for the Safety of Life at Sea) og er designet til at forbedre sikkerheden til søs ved at give myndighederne mulighed for at overvåge skibets position og aktiviteter. LRIT-systemet kræver, at skibe udstyres med transmitteringsudstyr, som sender nødvendige oplysninger som skibets position, tid og identifikation til LRIT-datacentre, der derefter distribuerer disse oplysninger til relevante myndigheder og organisationer. 

Systemet bliver, i danske skibes tilfælde, drevet og vedligeholdt af European Maritime Safety Agency (EMSA).

LRIT-systemet består af:

  • skibsmonteret LRIT-informationsudstyr;
  • kommunikationstjenesteudbyder(e) (Communication Service Providers - CPS);
  • applikationstjenesteudbyder(e) (Application Service Providers ASP);
  • LRIT-datacenter(e) (LRIT Data Centres - DC), herunder eventuelle tilknyttede skibsmonitoringssystemer (Vessel Monitoring Systems - VMS;
  • LRIT Data Distribution Plan (DDP); og
  • den internationale LRIT Data Exchange (International LRIT Data Exchange - IDE).

LRIT-systemets drift

Sporing af ethvert relevant skib begynder med, at LRIT-information sendes fra det skibsmonterede udstyr.

Den transmitterede LRIT-information inkluderer skibets GNSS-position (baseret på WGS 84-datum), tid og identifikation af det skibsmonterede udstyr. Det skibsmonterede udstyr skal være indstillet til automatisk at sende skibets LRIT-information med 6-timers intervaller til det datacenter, som er identificeret af flagstatsadministrationen, medmindre den ansvarlige administration, der anmoder om levering af LRIT-information, specificerer et hyppigere transmissionsinterval.

Den transmitterede LRIT-information fra skibet via kommunikationsstien oprettet af Communication Service Provider til Application Service Provider. Efter modtagelse af LRIT-informationen fra skibet tilføjer Application Service Provider yderligere information til LRIT-beskeden og sender den udvidede besked til dets tilknyttede datacenter. Datacentre skal gemme al indkommende LRIT-information fra skibe, som deres administrationer har instrueret i at sende til det pågældende datacenter. Datacentre distribuerer LRIT-information til LRIT-dataanvendere i overensstemmelse med Data Distribution Plan, som indeholder de oplysninger, datacentrene har brug for til at bestemme, hvordan LRIT-information distribueres til de forskellige ansvarlige regeringer.

International LRIT Data Exchange behandler alle LRIT-beskeder mellem datacentre og sender dem til det passende datacenter baseret på adressen i beskeden. International LRIT Data Exchange hverken behandler eller gemmer oplysningerne indeholdt i LRIT-beskeder.

LRIT-dataanvendere kan være berettigede til at modtage eller anmode om LRIT-information i deres egenskab af flagstat, havnestat, kyststat eller søredningstjeneste som foreskrevet i forordning V/19-1 i 1974 SOLAS-konventionen.

LRIT-koordinatoren bistår med etableringen af LRIT-systemets komponenter (nemlig IDE og IDC), udfører administrative funktioner og gennemgår og reviderer ydeevnen af visse komponenter af LRIT-systemet.

FAQs om LRIT

Her er samlet nogle af de mest stillede spørgsmål angående LRIT.

Følgende skibe i international fart skal sende LRIT-positionsmeldinger:

 Alle passagerskibe.

 Lastskibe med en bruttotonnage på 300 og derover.

 Mobile Offshore Drilling Units (MODU)

Skibe med fartsområde udelukkende i GMDSS havområde A1 er dog fritaget. Kravet skal opfyldes i forbindelse med første radiosyn efter 1. januar 2009. For skibe med fartsområde i havområde A4 dog ved første radiosyn efter 1. juli 2009. Enkeltstående rejser i international fart er også omfattet af disse regler.

LRIT (Long Range Identification and Tracking) giver primært tre typer oplysninger om skibe:

  1. Position: LRIT-systemet transmitterer skibets position ved hjælp af GNSS (Global Navigation Satellite System), typisk baseret på WGS 84 datum. Dette giver myndighederne mulighed for at vide, hvor skibet befinder sig på et hvilket som helst tidspunkt.

  2. Tid: Udover positionen inkluderer LRIT-information også tidspunktet for, hvornår positionen blev rapporteret. Dette gør det muligt at spore skibets bevægelser over tid og identificere eventuelle uregelmæssigheder.

  3. Identifikation: LRIT-systemet inkluderer også identifikationen af det skibsmonterede udstyr, der transmitterer oplysningerne. Dette giver myndighederne mulighed for at identificere det specifikke skib, der sender rapporten.

Hvis en positionsmelding udebliver, vil datacentret informere Søfartsstyrelsen, som derefter kontakter skibets Company Security Officer (CSO) eller andet relevant personale.

Hvis skibet opdager, at LRIT-udstyret ikke sender, skal skibet fejlmelde dette til Maritime Assistance Service på e-mailadressen lrit@safeseanet.dk eller på telefon +45 72 85 03 70.

Skibsføreren har ret til at slukke for positionsmeldingerne, hvis denne vurderer, at positionsmeldingerne udgør en trussel for skibets sikkerhed. Skibsføreren skal i henhold til SOLAS regel V/19-1.7.2 straks underrette SOK herom og oplyse forventet tidspunkt for genoptagelse af positionsmeldingerne. Notat herom med en begrundelse skal indføres i Skibsdagbogen.

Ved værftsophold eller oplægning kan hyppigheden af positionsmeldinger nedsættes til en gang pr. døgn, evt. midlertidigt helt stoppes, jf. § 12 i MSC cirkulære 1298 om implementering af LRIT. Rederiet bør underrette Søfartsstyrelsen (cfs@dma.dk) herom i god tid og senest 10 arbejdsdage før et sådant ophold.

Selvom LRIT-systemet er designet til at være pålideligt, kan der stadig være flere potentielle fejlkilder, der kan påvirke nøjagtigheden og pålideligheden af de oplysninger, det leverer:

  1. Teknologiske begrænsninger: Skibsudstyr til LRIT kan være udsat for tekniske fejl eller svigt, hvilket kan resultere i manglende eller unøjagtig rapportering af positioner eller andre oplysninger.

  2. Miljømæssige forhold: Eksterne faktorer som dårligt vejr eller atmosfæriske forstyrrelser kan forstyrre eller forringe signalkvaliteten, hvilket kan påvirke præcisionen af de transmitterede oplysninger.

  3. Menneskelig fejl: Fejl i konfigurationen eller betjeningen af LRIT-udstyr ombord på skibet kan resultere i unøjagtige rapporter eller fejlagtig identifikation af skibet.

  4. Svigt i kommunikationsinfrastruktur: Problemer med kommunikationsnetværket mellem skibet og LRIT-datacentre, såsom nedbrud eller overbelastning af systemet, kan forhindre korrekt transmission af oplysninger.

  5. Manipulation eller sabotage: Der er også risiko for, at data kan blive manipuleret eller bevidst ændret af uautoriserede parter, enten ombord på skibet eller under transmissionen til LRIT-datacentrene.

LRIT-udstyr skal i henhold til SOLAS, regel V/19-1.6, være af en type, der er godkendt af Søfartsstyrelsen. Udstyr, der allerede er godkendt, f.eks. Inmarsat-C, skal ikke godkendes på ny. Men udstyret i hvert enkelt skib skal gennemgå en elektronisk afprøvning (conformance test), som er beskrevet i MSC cirkulære 1307, Guidance on the Survey and Certification.

Omkonfigureres eksisterende LRIT udstyr ombord på et skib, skal der foretages en ny conformance test.

Conformance testen varer i alt ca. 30 timer og bør afholdes i god tid inden radiosynet.

Testen skal foretages af firmaer, som er autoriseret hertil af Søfartsstyrelsen (såkaldte Application Service Providere (ASP)). Oplysninger om godkendte ASP’er er offentliggjort på Søfartsstyrelsens hjemmeside www.sofart.dk under syn og autorisationer.

Efter bestået test udsteder ASP’en en Conformance Test Report (CTR) til skibet, således at skibet kan dokumentere, at LRIT-kravene er opfyldt. En kopi af CTR’en sendes af ASP’en til Søfartsstyrelsen.

CTR’en skal være udfyldt i henhold til MCS.1/Circ. 1307. Dog forbliver en CTR, der er udstedt før den 1. juli 2009 i henhold til tidligere versioner af cirkulæret, gyldig efter den 1. juli 2009. Ved udskiftning eller ændringer i LRIT-udstyret skal der gennemføres en ny conformance test.

Rederiet skal i henhold til IMO performance standard for LRIT-udstyr (resolution MSC.263(84), § 15.3) informere Søfartsstyrelsen om flagskifte og ændringer af LRIT-udstyr snarest muligt, således at Søfartsstyrelsen kan informere LRIT-datacentret og den nye flagstat. I nogle tilfælde skal der gennemføres en ny conformance test. Under alle omstændigheder skal der udstedes en ny CTR.

Ved ændringer af udstyr forstås det som fysiske udskiftninger af selve LRIT-terminaler og udstyr ombord på skibet, eller omkonfigurationer af det eksisterende udstyr, der gør det nødvendigt at få udført en ny conformance-testrapport.

Den 13. april 2023 sendte Søfartsstyrelsen en erklæring angående Long Range Identification and Tracking (LRIT) og SSAS-enheder, der ikke transmitterede deres positioner på grund af en GPS-omrulning den 25. marts 2023. Siden da er Søfartsstyrelsen blevet opmærksom på, at GPS-omrulningen den 25. marts 2023 også har påvirket visse GMDSS-udstyr, herunder visse SAT-C-systemer. I disse SAT-C-systemer skaber en GPS-fejl et forkert tidsstempel. Som resultat vil en nødmeddelelse sendt fra systemet indeholde en forkert dato. Dette skaber således en risiko for, at bistand til et skib i nød forsinkes eller udelades.

Producenten af udstyret informerede om, at fejlen opstår på visse enheder af Mini-C TT-3026x og TT-3000x. Positionssignalet fra disse enheder er korrekt, men datoen er 1024 uger forskudt fra den faktiske dato. Fejlene skyldes GPS-modulet (Ver. 2.X.XX), der anvendes i enheder produceret før 2009. GPS-modulet (Ver. 2.X.XX) kan ikke længere opdateres, og Mini-C'en skal derfor udskiftes.

Mini-C-antennen bruges i nogle LRIT-, SSAS- og GMDSS-systemer. Opsætningen af udstyret varierer fra skib til skib. Derfor kan nogle skibe opleve fejl på LRIT eller SSAS, men stadig have fejl på deres SAT-C-system. Derfor anmoder Søfartsstyrelsen alle danske skibe om at undersøge, om de har en Sailor Mini C TT-3026 eller TT-3000x-antenne tilsluttet noget af deres udstyr, og teste udstyret.

Contact

LRIT
Ship Survey, Certification and Manning