Nødstop:
Der skal udarbejdes nødprocedurer for nedlukning af elproducerende anlæg i tilfælde af, at et skib kommer på kollisionskurs med anlægget. Forsvarskommandoen (Marinestaben) skal have en direkte kontakt til anlæggets driftscenter.
Fundament og vinger:
Beredskabsstyrelsen (Sikre Farvande) stiller krav til, at fundamenter for havvindmøller konstrueres kollisionsvenlige den skarpe kanter under vandlinjen, så fundamentet modvirker såkaldt "dåseåbnereffekt", og der sker mindst mulig skade ved en eventuel kollision.
Afstanden mellem havoverfladen og nederste position for havvindmøllevingespidsen skal være mindst 20 meter i forhold til HAT (højeste astronomiske tidevand).
Besejling:
Der skelnes mellem besejling i og ved havvindmølleparker i hhv. anlægsfasen og driftsfasen. I anlægsfasen oprettes der et arbejdsområde, hvor al uvedkommende sejlads er forbudt, Som udgangspunkt er der i driftsperioden åben for fri sejlads i havvindmølleparkerne i Danmark. Vær opmærksom på, at dette ikke altid er tilfældet ved andre landes havvindmølleparker, som kan være helt eller delvist lukket for skibstrafik.