EU sanktionsdesignerede skibe

Her er en liste over designerede skibe, som opført i bilag XLII af Rådets Forordning (EU) 833/2014. Bemærk at skibene kan skifte navn, hvorfor det er vigtigt at tjekke skibes IMO-nummer, inden din virksomhed leverer tjenester til et skib.

Designeringsliste

(Opdateret d. 17/12/2024)

Skibsnavn

IMO-nummer

M/V Angara 9179842
M/V Maria 8517839
Saam FSU 9915090
Koryak FSU 9915105
KAVYA Hana 9353113
N Cerna Canis Power 9289520
Feng Shou Andromeda Star 9402471
Legacy NS Lotus 9339337
Saga NS Spirit 9318553
Serenade NS Stream 9318541
Success SCF Amur 9333436
Lady R 9161003
Maia-1 9358010
Audax 9763837
Pugnax 9763849
Hunter Star 9830769
Daksha Hebe 9259185
Enisey 9079169
Kelly Grace Vela Rain 9331141
Ozanno Ocean AMZ 9394935
Delvina Galian 2 9331153
Bodhi Robon 9144782
Lunar Tide Beks Aqua 9277735
Kemerovo 9312884
Krymsk 9270529
Krasnoyarsk 9312896
Kaliningrad 9341067
Mianzimu 9299666
Pioneer 9256602
Alissa 9273052
Marabella Sun 9323376
Christophe de Margerie 9737187
Altair 9413547
Peta Lumina 9296391
San Damian 9274331
San Cosmas 9274343
San Severus 9385233
Galaxy 9826902
Rigel 9511533
Cassiopeia 9341081
Constellation 9306794
Andromeda 9292204
Callisto 9299692
Alliance 9413561
Phoenix 9333424
Leo 9412347
Zenith 9610781
Turbo Voyager 9299898
Sirius 9422445
Saturn 9421972
Life 9265756
Krishna 1 9271585
Vladimir Vinogradov 9842188
Moskovsky Prospect 9511521
Bolero 9412335
Vega 9316127
Tyagaraja 9327372
Attica 9436941
La Perouse 9849887
Elbrus 9276030
Georgy Maslov 9610793
Premier 9577082
Pathfinder 9577094
Sierra 9522324
Trust 9382798
Zaliv Amerika 9354301
Zaliv Amurskiy 9354313
Amber 6 9235713
Emily S 9321847
Fjord Seal 9513139
Heidi A 9321976
Line 9291250
Okeansky Prospect 9866380
Capella 9341079
Siri 9281683
North Sky 9953523
North Air 9953509
North Mountain 9953511
North Way 9953535

Om EU sanktionsdesignering af skibe

I sammenhæng med sanktionerne mod Rusland og Belarus er der designeret specifikke skibe i bilag XLII af Rådets Forordning (EU) 833/2014.

Der er forskellige kriterier for, hvornår et skib vil blive opført på listen. Det er således at bilaget omfatter fartøjer, der

a) transporterer produkter og teknologi, der anvendes i forsvars- og sikkerhedssektoren, fra eller til Rusland, til brug i Rusland eller til Ruslands krigsførelse i Ukraine
b) transporterer råolie eller olieprodukter, jf. bilag XXV, som har oprindelse i Rusland eller eksporteres fra Rusland, mens de praktiserer ulovlig skibsfart med høj risiko som fastsat i Den Internationale Søfartsorganisations Generalforsamlings resolution A.1192(33)
c) drives på en sådan måde, at det bidrager til eller støtter foranstaltninger eller politikker til udnyttelse, udvikling eller udvidelse af energisektoren i Rusland, herunder energiinfrastruktur
d) drives på en sådan måde, at de bidrager til eller støtter foranstaltninger eller politikker, der underminerer eller truer Ukraines økonomiske selvopretholdelse eller fødevaresikkerhed, såsom transport af stjålet ukrainsk korn, eller bevarelsen af Ukraines kulturarv, såsom transport af stjålne ukrainske kulturgenstande
e) transporterer varer med oprindelse i eller eksporteret fra Unionen, der er opført i bilag XI, XX og XXIII til denne forordning, eller varer med oprindelse i Rusland eller eksporteret fra Rusland og importeret til Unionen, der er opført i bilag XXI, og derved muliggør Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine
f) drives på en sådan måde, at det letter eller deltager i overtrædelsen eller omgåelsen eller på anden måde i væsentlig grad er i strid med bestemmelserne i denne forordning eller i forordning (EU) nr. 269/2014, (EU) nr. 692/2014 eller (EU) 2022/263, eller
g) ejes, chartres eller drives af fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er opført i bilag I til forordning (EU) nr. 269/2014, og som på anden måde anvendes i sådanne personers navn, på vegne af dem, i forbindelse med dem eller til fordel for dem.

For så vidt angår et fartøj, der er opført i bilag XLII, er Søfartsstyrelsen kompetent myndighed for artikel 3s stk. 1(c), artikel 3s stk. 1(d), artikel 3s stk. 1(e) , artikel 3s stk. 1(g) og artikel 3s stk. 1(h).

Generelt er det i forhold til skibe opført i bilag XLII forbudt direkte eller indirekte at:

a) give adgang til havne, ankerpladser og sluser på Unionens område og for et sådant fartøj at få adgang hertil
b) importere et sådant fartøj til Unionen eller købe eller overføre det
c) sælge, levere, herunder chartre, eller eksportere et sådant fartøj
d) operere eller bemande et sådant fartøj
e) levere flagregistrering til fordel for et sådant fartøj
f) levere finansieringsmidler og finansiel bistand, herunder forsikring, samt mæglervirksomhed, herunder skibsmæglervirksomhed
g) levere teknisk bistand og andre tjenester, herunder bunkring, skibsforsyninger, tjenester vedrørende skift af besætning, lastnings- og losningstjenester, fenderarrangementer og bugseringstjenester til fordel for et sådant fartøj, og
h) deltage i skib-til-skib-omlastninger eller enhver anden overførsel af gods med eller købe tjenester fra et sådant fartøj.

Det bemærkes, at der gælder en række undtagelser – herunder hvis der er fare for sikkerhed eller miljø, ligesom der fortsat kan leveres lodstjenester af hensyn til sikkerheden til søs.

Forbuddene finder ikke anvendelse, hvis et fartøj opført i bilag XLII har behov for hjælp til at søge et nødområde, et nødhavneanløb af hensyn til sikkerheden til søs, for at redde liv til søs, med henblik på humanitære formål eller for omgående at forebygge eller afbøde en hændelse, der sandsynligvis vil have alvorlig og betydelig indvirkning på menneskers sundhed og sikkerhed eller miljøet, eller som en reaktion på naturkatastrofer, eller til anerkendelse eller fuldbyrdelse af en dom eller en voldgiftskendelse, som er afgivet i en medlemsstat.

Det bemærkes, at der kan være andre restriktioner med relevans for maritime transportvirksomheder. Det er virksomheders eget ansvar at overholde de til enhver tid gældende sanktioner og eventuelt søge juridisk bistand herom.