Liste over EU sanktionsdesignerede skibe

Her er en liste over designerede skibe, som opført i bilag XLII af Rådets Forordning (EU) 833/2014. Bemærk at skibene kan skifte navn, hvorfor det er vigtigt at tjekke skibes IMO-nummer, inden din virksomhed leverer tjenester til et skib.
(Opdateret d. 28/11/2024)

Skibsnavn

IMO-nummer

M/V Angara

9179842

M/V Maria

8517839

Saam FSU

9915090

Koryak FSU

9915105

Hana

9353113

Canis Power

9289520

Andromeda Star

9402471

NS Lotus

9339337

NS Spirit

9318553

NS Stream

9318541

SCF Amur

9333436

Lady R

9161003

Maia-1

9358010

Audax

9763837

Pugnax

9763849

Hunter Star

9830769

Hebe

9259185

Enisey

9079169

Vela Rain

9331141

Ocean AMZ

9394935

Galian 2

9331153

Robon

9144782

Beks Aqua

9277735

Kemerovo

9312884

Krymsk

9270529

Krasnoyarsk

9312896

Kaliningrad

9341067

Om EU sanktionsdesignering af skibe

I sammenhæng med sanktionerne mod Rusland og Belarus er der designeret specifikke skibe i bilag XLII af Rådets Forordning (EU) 833/2014.

Der er forskellige kriterier for, hvornår et skib vil blive opført på listen. Det er således at bilaget omfatter fartøjer, der

a) transporterer produkter og teknologi, der anvendes i forsvars- og sikkerhedssektoren, fra eller til Rusland, til brug i Rusland eller til Ruslands krigsførelse i Ukraine
b) transporterer råolie eller olieprodukter, jf. bilag XXV, som har oprindelse i Rusland eller eksporteres fra Rusland, mens de praktiserer ulovlig skibsfart med høj risiko som fastsat i Den Internationale Søfartsorganisations Generalforsamlings resolution A.1192(33)
c) drives på en sådan måde, at det bidrager til eller støtter foranstaltninger eller politikker til udnyttelse, udvikling eller udvidelse af energisektoren i Rusland, herunder energiinfrastruktur
d) drives på en sådan måde, at de bidrager til eller støtter foranstaltninger eller politikker, der underminerer eller truer Ukraines økonomiske selvopretholdelse eller fødevaresikkerhed, såsom transport af stjålet ukrainsk korn, eller bevarelsen af Ukraines kulturarv, såsom transport af stjålne ukrainske kulturgenstande
e) transporterer varer med oprindelse i eller eksporteret fra Unionen, der er opført i bilag XI, XX og XXIII til denne forordning, eller varer med oprindelse i Rusland eller eksporteret fra Rusland og importeret til Unionen, der er opført i bilag XXI, og derved muliggør Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine
f) drives på en sådan måde, at det letter eller deltager i overtrædelsen eller omgåelsen eller på anden måde i væsentlig grad er i strid med bestemmelserne i denne forordning eller i forordning (EU) nr. 269/2014, (EU) nr. 692/2014 eller (EU) 2022/263, eller
g) ejes, chartres eller drives af fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er opført i bilag I til forordning (EU) nr. 269/2014, og som på anden måde anvendes i sådanne personers navn, på vegne af dem, i forbindelse med dem eller til fordel for dem.

For så vidt angår et fartøj, der er opført i bilag XLII, er Søfartsstyrelsen kompetent myndighed for artikel 3s stk. 1(c), artikel 3s stk. 1(d), artikel 3s stk. 1(e) , artikel 3s stk. 1(g) og artikel 3s stk. 1(h).

Generelt er det i forhold til skibe opført i bilag XLII forbudt direkte eller indirekte at:

a) give adgang til havne, ankerpladser og sluser på Unionens område og for et sådant fartøj at få adgang hertil
b) importere et sådant fartøj til Unionen eller købe eller overføre det
c) sælge, levere, herunder chartre, eller eksportere et sådant fartøj
d) operere eller bemande et sådant fartøj
e) levere flagregistrering til fordel for et sådant fartøj
f) levere finansieringsmidler og finansiel bistand, herunder forsikring, samt mæglervirksomhed, herunder skibsmæglervirksomhed
g) levere teknisk bistand og andre tjenester, herunder bunkring, skibsforsyninger, tjenester vedrørende skift af besætning, lastnings- og losningstjenester, fenderarrangementer og bugseringstjenester til fordel for et sådant fartøj, og
h) deltage i skib-til-skib-omlastninger eller enhver anden overførsel af gods med eller købe tjenester fra et sådant fartøj.

Det bemærkes, at der gælder en række undtagelser – herunder hvis der er fare for sikkerhed eller miljø, ligesom der fortsat kan leveres lodstjenester af hensyn til sikkerheden til søs.

Forbuddene finder ikke anvendelse, hvis et fartøj opført i bilag XLII har behov for hjælp til at søge et nødområde, et nødhavneanløb af hensyn til sikkerheden til søs, for at redde liv til søs, med henblik på humanitære formål eller for omgående at forebygge eller afbøde en hændelse, der sandsynligvis vil have alvorlig og betydelig indvirkning på menneskers sundhed og sikkerhed eller miljøet, eller som en reaktion på naturkatastrofer, eller til anerkendelse eller fuldbyrdelse af en dom eller en voldgiftskendelse, som er afgivet i en medlemsstat.

Det bemærkes, at der kan være andre restriktioner med relevans for maritime transportvirksomheder. Det er virksomheders eget ansvar at overholde de til enhver tid gældende sanktioner og eventuelt søge juridisk bistand herom.

Kontakt

Søfartsstyrelsen