For at en virksomhed skal blive omfattet af reglerne i NIS 2-direktivet, skal en række betingelser være opfyldt. De overordnede betingelser fremgår af direktivets artikel 2, stk. 1, som har følgende ordlyd:
Dette direktiv finder anvendelse på offentlige eller private enheder af den type, der er omhandlet i bilag I eller II, som udgør mellemstore virksomheder i henhold til artikel 2 i bilaget til henstilling 2003/361/EF, eller overskrider tærsklerne for mellemstore virksomheder fastsat i nævnte artikels stk. 1, og som leverer deres tjenester eller udfører deres aktiviteter inden for Unionen.
Artikel 3, stk. 4, i bilaget til nævnte henstilling finder ikke anvendelse, for så vidt angår dette direktiv.
For det første skal der være tale om en enhed af de typer, som er omhandlet i direktivets bilag. Af relevans for søfartsområdet – ud over Vessel Traffic Service (VTS) området – fremgår det af bilag I vedrørende enheder af særlig kritisk betydning, at inden for transportsektoren vil bl.a. følgende organisationer være omfattet:
Rederier, som udfører passager- og godstransport ad indre vandveje, i højsøfarvand eller kystnært farvand som defineret for søtransport i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 725/2004, bortset fra de enkelte fartøjer, som drives af disse rederier.
Denne afgrænsning er enslydende med afgrænsningen i bilag II til NIS 1-direktivet. Som det fremgår, anvendes begrebet »rederier« (på engelsk: companies) til at beskrive typen af enheder, som vil være omfattet af direktivet på søfartsområdet.
Der er imidlertid ikke tale om den gængse forståelse af rederbegrebet, da der henvises til forordningen om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter (ISM). I bilag I til denne forordning, der gengiver SOLAS-konventionens kapitel XI-2 om særlige tiltag til fremme af maritim sikring, fremgår følgende:
1 Medmindre andet udtrykkeligt er bestemt, gælder følgende definitioner ved anvendelsen af dette kapitel:
[…]
.7 »Rederi« betyder et rederi som defineret i kapitel IX, regel 1.
Der peges således videre til SOLAS-konventionens definition som indeholdt i kapitel IX, regel 1. Herved ender man ved den endelige definition, som afgrænser NIS 2-direktivets anvendelsesområde inden for søfarten:
»Rederi«: Ejeren af skibet eller en hvilken som helst anden organisation eller person, som f.eks. operatøren eller bare-boat befragteren, som har overtaget ansvaret for driften af skibet fra ejeren, og som i forbindelse med denne ansvarsovertagelse har erklæret sig indforstået med hensyn til overtagelsen af alle pligter og ansvarsområder, som ISM koden pålægger.
Det betyder, at NIS 2-direktivet alene finder anvendelse på ISM-organisationen, der funktionelt er ansvarlig for overholdelse af ISM-koden.
Når der i bilag II til NIS 2-direktivet gennem flere led henvises til ISM-organisationen (»rederier«), og at de enkelte fartøjer, som drives af disse, undtages fra direktivets anvendelsesområde, medfører dette et meget snævert anvendelsesområde, da det således som udgangspunkt alene vil være den landbaserede del af ISM-organisationen, der vil være omfattet.