Afgørende fase i forhandlingerne om skibsfartens kurs mod klimaneutralitet

07-04-2025

Søfartsstyrelsen deltager i denne uge i de afgørende forhandlinger om en bindende global klimaregulering for international skibsfart i FN’s søfartsorganisation, IMO.

Det helt store spørgsmål er, om IMO’s 176 medlemslande her kan nå til enighed om en aftale, der lever op til IMO’s klimastrategi fra 2023, og dermed sikrer, at skibsfarten bliver klimaneutral i eller omkring 2050. Forhandlingerne, som finder sted på IMO’s Miljøkomitémøde MEPC83, er kulminationen på flere års intensivt teknisk og diplomatisk arbejde for at bringe den globale skibsfart på rette kurs mod klimaneutralitet.

Lykkes det for medlemslandene at nå til enighed om en ambitiøs aftale, der kan realisere klimastrategiens mål fra 2023, vil det være en historisk bedrift for IMO og skibsfarten – ikke mindst i lyset af den usikkerhed, som det internationale samarbejde på mange andre områder aktuelt er præget af.

Søfartsstyrelsens direktør, Brian Wessel:

De kommende dage bliver vigtige for at fastlægge de sidste centrale elementer i klimareguleringen. Det er nu, at de rette tekniske detaljer og tal skal på plads, så reguleringen leverer på målene i IMO’s klimastrategi fra 2023 om klimaneutral skibsfart i 2050 og skaber de nødvendige rammer for den grønne omstilling af skibsfarten. Det er også afgørende, at reguleringen skaber stærke incitamenter til både produktion og brugen af grønne brændstoffer. Danmark arbejder målrettet for at fastholde et højt ambitionsniveau og sikre, at de sidste centrale elementer og tal i reguleringen understøtter en omstilling, der sikrer reel klimaeffekt og ligeværdig omstilling, hvor alle lande er med.

Falder reguleringen på plads, vil den endeligt skulle vedtages på et ekstraordinært miljøkomitémøde i oktober.

De andre vigtige emner, som er på bordet på MEPC83, er bl.a. energieffektivisering samt ændringer til den Tekniske Kode for udledning af kvælstofoxid (NOx) fra skibe.

Review af Short Term Measures

Under MEPC83 fortsætter reviewet af IMO’s energieffektivitetstiltag, herunder Carbon Intensity Indicator (CII). De årlige mål i 2027-2030 for skibes karbonreduktioner i CII’en skal fastlægges, og derudover skal miljøkomitéen drøfte, hvordan IMO kan forbedre og rette nogle af udfordringerne med CII reguleringen i anden fase af reviewet.

Ændringer til NOx tekniske kode

Under MEPC 83 skal man dertil også godkende ændringer til NOx tekniske kode. Det drejer sig om at sikre overholdelse af de krævede udledningsgrænser for motorer, der har mere end en operationsprofil – det der kaldes Multi Engine Operating Profile (MEOP), hvor Danmark har været et af de aktive lande bag forhandlingerne på dette område.

Ændringerne skal godkendes på MEPC 83 for derefter at kunne vedtages på et ekstraordinært Miljøkomitémøde (MEPC ES.2) i oktober 2025.

Kontakt

Søfartsstyrelsen