Med Rådets og Europa-Parlamentets endelige godkendelse af flagstatsdirektivet, havnestatskontroldirektivet og direktivet om undersøgelse af ulykker til søs styrkes rammerne for de europæiske søfartsadministrationers arbejde med implementering og håndhævelse af sikkerhedsforanstaltninger på skibe. Søfartsstyrelsen har forestået forhandlingerne af de tre direktiver fra dansk side og er godt tilfredse med, at der sikres et højt niveau af maritim sikkerhed, bekæmpelse af forurening og beskyttelse af de søfarende.
Kommissionen fremsatte i sommeren 2023 forslag til revision af en række retsakter, som til sammen udgør den maritime sikkerhedspakke. Tre af direktiverne om krav til flagstater, havnestatskontrol og undersøgelse af ulykker udgør hjørnestenene i søfartssikkerhed og implementerer de internationale forpligtelser, der påhviler EU-medlemsstaterne som flag-, havne- og kyststater. Flagstatsdirektivet skal sørge for, at skibe på medlemslandes eget flag lever op til de givne krav for sikkerhed. Havnestatskontroldirektivet skal bidrage til at sikre, at flagstatskravene er overholdt på skibe under andre landes flag. Sker der alligevel ulykker, har direktivet for undersøgelse af maritime ulykker til formål kontinuerligt at forbedre sikkerheden og forhindre lignende fremtidige ulykker.
Regelændringerne forventes at træde i kraft i Danmark i 2027.
Der henvises til Miljøministeriet for så vidt angår direktivet om forurening fra skibe.
Næste og sidste skridt i forhandlingerne om den maritime sikkerhedspakke er at få lavet en aftale om forordningen om mandatet for det europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA). EMSA-forordningen udgør agenturets mandat til at yde teknisk, operationel og videnskabelig støtte til Kommissionen og medlemsstaterne til at efterleve EU’s lovgivning om søfartssikkerhed og i forhold til den grønne og digitale omstilling.