For at sikre en glidende overgang vil der være en gradvis indfasningsperiode. I 2024 vil reddere kunne købe kvoter for 40% af deres samlede emissioner. Dette vil stige til 70% i 2025 og til sidst nå 100% i 2026. Læs mere om udvidelsen af ETS her: https://www.soefartsstyrelsen.dk/Media/638289119711820125/2-pager%20om%20EU%20ETS.pdf
Flere midler at hente fra EU’s Innovationsfond
Med udvidelsen af ETS til søfartssektoren betyder det også, at der nu er flere midler at hente fra EU’s Innovationsfond. Foruden de tidligere inkluderede sektorer åbnes der denne gang op for ansøgninger til innovative grønne projekter og teknologier inden for søfart og transport, med henblik på at dekarbonisere denne sektor. Det kan være projekter inden for vedvarende energi, energilagring, energieffektivitet, bæredygtige alternative brændstoffer, industriprocesser samt optag, lagring og anvendelse af CO2.
Som noget nyt åbnes der også for et konkurrenceudbud, der er øremærket projekter inden for grøn brintproduktion. I denne pulje er der i alt afsat 800 mio. euro.
Der er afsat over fire mia. euro til nye innovative klima- og energiteknologier. Innovationsfonden er åbent for ansøgninger, og ansøgningsfristerne forventes at ligge den 8. februar og den 9. april 2024.
Læs mere om Innovationsfonden og de nye ansøgningsrunder på Energistyrelsens hjemmeside: https://ens.dk/presse/nu-kan-der-snart-soeges-om-i-alt-48-mia-euro-fra-eus-innovationsfond.