Søfartsstyrelsen har netop indgået aftale om en ”Memorandum of Understanding” (MoU) med foreløbigt UK og Belgien om øget samarbejde, der kan bane vejen for anvendelse af nye digitale teknologier og autonome systemer på skibe. Aftalen forpligtiger landene til at inddrage og orientere hinanden om igangværende aktiviteter, og der arbejdes på tilslutning af øvrige Nordsølande i løbet af efteråret.
Med den digitale omstilling af skibsfarten følger muligheder for anvendelse af nye digitale teknologier, øget automatisering samt autonome systemer med potentiale for at øge sikkerhed og optimere operationer, logistik mv. Denne udvikling ønsker vi fra Søfartsstyrelsen at understøtte. Den netop underskrevne MoU vil styrke udviklingen på tværs af Nordsøregionen, og er samtidig et signal til det maritime erhverv om øget fokus på digitaliseringens muligheder.
FN’s søfartsorganisation IMO har i 2019 udgivet en vejledning om test af MASS: MSC.1/Circular.1604 - Interim Guidelines for Mass Trials - (14 June 2019) (imorules.com)). Vejledningen kræver, at der ved grænseoverskridende testaktiviteter skal ske en koordination mellem flagstaten og involverede kyststater. Samtidig arbejder IMO på et ikke bindende kodeks (MASS) kode for lastskibe, som forventes færdig i 2025.
MoU aftalen kan læses i sin helhed her