Lastekonditionerne i stabilitetsbogen omfatter obligatoriske standardkonditioner samt øvrige driftskonditioner, der på af skibets arbejdsområder ikke er dækket af standardkonditionerne. Dette inkluderer blandt andet lastekonditioner, hvor der bruges kran, bom eller lignende.
Overgår skibet til anden beskæftigelse, og dermed anvendes i konditioner, der ikke tidligere er dokumenteret, skal der udarbejdes stabilitetsmæssig dokumentation af disse driftskonditioner udført af en autoriseret virksomhed.
Driftskonditioner, der ikke opfylder kravene til stabilitet kan medtages i stabilitetsbogen for at anskueliggøre disse farlige konditioner.
Det er vigtigt, at standard- og eventuelle supplerende driftskonditioner findes i stabilitetsbogen så langt fremme muligt, så de umiddelbart kan findes af skibsføreren. Der skal fremstilles en grafisk præsentation, der viser lastekonditionerne, herunder også de situationer, der under arbejdet indeholder et (maksimalt) tværskibsmoment, hvis der forekommer et sådant Ref. punkt 1) i ”Vejledning til skibsføreren”. I den grafiske præsentation vises vægtenes placering, tankenes fyldning og en umiddelbar angivelse om, hvorvidt stabiliteten er i overensstemmelse med reglerne eller ej. En farve kodning af konditionerne, grøn for godkendt og rød for ikke godkendt giver et umiddelbart signal til skibsføreren vedrørende stabiliteten.
Den grafiske præsentation ophænges i styrehuset.
Et eksempel på sådan en oversigt er vist på næste side.