Søfartsstyrelsen finder, at sagen skal vurderes på baggrund af forholdene og omstændighederne ved sejladsen den 29. oktober 2013. Det forudgående stormvejr den 28. november har således ikke betydning for sagens afgørelse.
Sejltiden var planlagt til 7 timer (fra kl. 01.00-08.00). Det fremgår af forordningens artikel 19, stk. 1, at kompensationsbeløbet er på mindst 25 % af billetprisen i tilfælde af en forsinkelse på mindst to timer i tilfælde af rejser, der ifølge fartplanen varer mere end fire timer, men under otte timer. Hvis forsinkelsen overstiger det dobbelte af den tid, er kompensationsbeløbet på 50 % af billetprisen. Selvom der ikke er enighed om, hvorvidt forsinkelsen var på 355 minutter eller 375 minutter, lægger Søfartsstyrelsen til grund, at forsinkelsener på mere end 4 timer, hvorfor der i udgangspunktet er krav på kompensation på 50 % af billetprisen.
Spørgsmålet er herefter, om forordningens undtagelsesbestemmelse i artikel 20, stk. 4 finder anvendelse, som anført af rederiet. Det fremgår af artikel 20, stk. 4, at artikel 19om kompensation ikke finderanvendelse, hvis transportøren kan bevise, at aflysningen eller forsinkelsen skyldes vejrforhold, der bringer en sikker sejlads i fare, eller usædvanlige omstændigheder, der hindrer udførelsen af passagersejladsen, og som ikke kunne have været undgået, selv om alle rimelige forholdsregler var blevet truffet.
Vi vurderer, at forsinkelsen skyldes, at den bagerste af skibets to bow-thrusteresætter udkl. 07.45 inden ankomsten til yy, og at det derfor på grund af vejrforholdene var nødvendigt at anvende slæbebåd for at gøre anløb. Slæbebåden var til rådighed kl. 14.20.1 Den forreste af skibetstobow-thrustere var sat udefter afgangen kl. 01.00, menda den bagerste af bow-thrusterne fortsat fungerede på dette tidspunkt, kunne sejladsen fortsætte. Vi vurderer, at årsagen til, at den forreste bow-thrustersætter ud, som angivet af rederiet, er at trossen fra slæbebåden går i den. Vi vurderer ligeledes, at den bagerste af bow-thrusterne, der sætter ud pga. at slæbetrosseneller en stump herafer blevet hængende, og går i den bagerste bow-sthruster, da den startes op igen.
Vejrforhold, der bringer en sikker sejlads i fare
Ved afgangen fra xx registreres en middelvind på 18 m/s, og ved anløbet til yy er der vindstødpå op til 15 m/s. Vinden er således meget kraftig, men dog aftagende.
De pågældende vindforhold vurderes ikke ud fra de i sagen foreliggende oplysninger, at være stærk vind, der bringer sikker sejlads i fare. Anvendelsen af slæbebåd ved afgang og ankomst, ændrer ikke ved dette, idet det som anført af rederiet er rutinemæssigt under de angivne forhold. At den bagerste bow-thruster sætter ud og anvendelsen af slæbebåd blev nødvendig, kan derfor ikke lede til, at der foreligger vejrforhold, der bringer sikker sejlads i fare.
Usædvanlige omstændigheder
Det vurderes, at være sjældent forekommende at en slæbetrosse falder af krogen på en slæbebåd. At slæbetrossen efter at være faldet af slæbekrogen herefter går i de to bow-thrustere anses som en usædvanlig omstændighed, som skibet ikke kunne have undgået.
Vi lægger i den forbindelse endvidere vægt på, at hændelsen sker til søs, og det at trossen falder af slæbebådens slæbekrog er forhold, der ligger uden for skibet, idet slæbebåden var rekvireret fra xxHavn.
Vi finder således, at rederiet på tilstrækkelig vis har bevist, at forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, der hindrer udførelsen af passagersejladsen, og som ikke kunne have været undgået, selv om alle rimelige forholdsregler var blevet truffet, jf. artikel 20, stk. 4.
Du har derfor ikke et krav på kompensation i medfør af passagerrettighedsforordningens artikel 19.
Andet
Du anfører i din klage, at der er handlet culpøst ved at sejle med en defekt, at der er begået en ansvarspådragende fejl, da trossen faldt af, og at man aldrig skulle være sejlet fra xx.
Vi skal hertil bemærke, at passagerrettighedsforordningen ikke er en ansvars-og erstatningsregulering. Anvendelsen af forordningens artikel 19 og undtagelserne i artikel 20 afhænger derfor ikke af, hvorvidt der er handlet culpøst, men gælder uafhængigt at dette.
Som ovenfor anført finder vi det godtgjort, at forsinkelsen skydes forhold, der opstår til søs, dvs. efter at skibet er afgået fra xx havn, og som er forårsaget af forhold, der ligger uden for skibets kontrol. Det kunne således ikke være undgået eller opdaget af rederiet inden afgangen.
Vifinder i øvrigt, at der er handlet i overensstemmelse med godt sømandsskab.