En lang række europæiske lande har indgået en særlig aftale om brugen af VHF-radioanlæg ved sejlads på de europæiske floder (inland waterways). Danmark er ikke med i aftalen, da den kun vedrører lande med indre vandveje.
En del af aftalen er obligatorisk krav om kodning af VHF-radioanlægget med et særligt identifikationsnummer kaldet Automatic Transmitter Identification System (ATIS). Kravet gælder i nogle af disse lande også for gæsteskibe fra tredjelande.
Nummeret er på 10 cifre og sammensat på følgende måde: MMSI-nummeret med et 9-tal foran.
Eksempelvis får et skib med MMSI-nummer 220-243-167 følgende ATIS-nummer: 9220-243-167.
Tidligere blev ATIS-nummeret tildelt af og registreret hos et af de lande, som er med i aftalen.
Dette er ikke længere tilfældet, og nummeret skal heller ikke registreres ved Søfartsstyrelsen.
Bemærk, at når ATIS-funktionen er slået til i VHF-radioen, så er DSC-funktionen ude af kraft.
Man skal derfor slå ATIS-funktionen fra igen, når man forlader floderne, så DSC-funktionen igen fungerer, når man er til havs. DSC-funktionen er afgørende for udsendelse af nødmeldinger.
MMSI-nummeret tildeles som hidtil af Søfartsstyrelsen i forbindelse med udstedelse af kaldesignalsbevis.