Skibsfart er i sit udgangspunkt et globalt erhverv. Mange kyststater vil derfor opleve, at flertallet af skibe passerer dets kyster uden at anløbe dets havne eller foretage operationer på søterritoriet, de såkaldte transitpassager. Et oplagt eksempel herpå er de mange skibe, som hvert år sejler gennem de danske farvande med laster til og fra Østersølandene.
Det ville være en vanskelig opgave for skibsfarten, såfremt den skulle opfylde specifikke regler fastsat af de lande skibene passerede eller foretog anløb af. Tillige ville et sådant regime betyde unødige hindringer for den globale samhandel og betydelige administrative og ressourcemæssige udfordringer for kyststaten.
For at fastlægge et fælles (højt) sikkerhedsniveau for søtransporter, og samtidigt sikre gensidig anerkendelse af hinandens skibe, er der derfor i regi af FNs Internationale Maritime Organisation (IMO) fastlagt fælles globale minimumsstandarder for skibe.
I de regelsæt, som skibene opereres under, er fastlagt krav til skibenes sikkerheds- og beredskabsforhold, og dette er operationaliseret i skibenes sikkerhedsstyringssystemer.
Skal et skib transportere farligt gods, betyder det særlige krav til skibets konstruktion, uddannelse af dets besætning og håndteringen under transporten. Alt efter karakteren af det farlige gods skal transporten foretages i overensstemmelse med det specifikke regelsæt herfor. Nærmere oplysninger om de forskellige transportformer kan findes på Søfartsstyrelsens hjemmeside.
Flertallet af søtransporter finder sted efter reglerne for emballeret farligt gods, som fastlagt i ”International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG-koden)”. I henhold hertil stilles strenge krav til håndtering og emballeringen af det farlige gods svarende til de, som er fastlagt for tilsvarende landevejs- og togtransporter. For søtransporten fastlægges tillige regler for placeringen om bord i skibet, og de tiltag, som skibets besætning skal iværksætte ved eventuelle udslip af det farlige gods, eksempelvis som følge af en kollision.
Godkendelse
Skibe skal bygges, godkendes og opereres efter de internationale regler for transport af farligt gods. Når disse forhold er på plads, de opretholdes og der føres tilsyn hermed, skal skibet ikke søge godkendelse til de enkelte søtransporter af farligt gods. Dette gælder uanset skibets tilhørsforhold.
For såkaldte INF-kode produkter kræves der dog særskilt tilladelse for hver enkelt transport fra såvel flagstaten, som de lande skibet skal anløbe.
Uanset skibets nationalitet er der fastlagt et omfattende kontrolsystem, som skal sikre overensstemmelse med den internationale regulering. Myndighederne i det land, hvor skibet er hjemmehørende (flagstaten) skal således sikre, at der foretages periodiske tilsyn med skibet, herunder med skibets sikkerhedsprocedurer. For skibe som skal transportere farligt gods, vil det være en integreret del af tilsynet, at eventuelle godkendelser og procedurer i forbindelse hermed er på plads.
Herudover foretager værtsstater stikprøvekontrol af udenlandske skibe; de såkaldte havnestatskontroller. Kontrol af, at skibet foretager transport af farligt eller forurenende gods efter de fastlagte regelsæt vil - hvor relevant - indgå heri.