Eksempel 1
Et passagerskib er på værft i Danmark for at få lavet et større ombygningsarbejde i apteringen. Her er værftsarbejdet omfattet af arbejdsmiljølovgivningen.
Da skibet skal sættes i drift igen, er værftsarbejdet ikke færdigt, og 12 værftsarbejdere sejler derfor med for at færdiggøre arbejdet. Arbejdet er fortsat omfattet af arbejdsmiljølovgivningen, da der er tale om arbejde, der må ligestilles med værftsarbejde, og som egentlig skulle have været udført på værftet.
Eksempel 2
Et skib ligger langs kaj i en havn i Danmark under et havneophold. Skibets ene radarantenne er gået i stykker, og derfor har man sendt bud efter en ekstern reparatør til at reparere den under havneopholdet.
Arbejdet kan karakteriseres som arbejde, der udføres som led i skibets normale vedligehold, service og drift. Arbejdet er derfor omfattet af søfartslovgivningen.
Eksempel 3
Et rederi vil ombygge restauranten i et passagerskib, da de ønsker at ændre restaurantens koncept. Rederiet vurderer, at arbejdet kan udføres langs kaj, og indgår derfor aftale med en virksomhed til at udføre arbejdet.
Der er tale om ombygning af skibet, mens det ligger ved kaj. Det er derfor arbejde, der må ligestilles med værftsarbejde. Arbejdet er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen.
Eksempel 4
Et fiskeskib skal have monteret en ny påfyldningsstuds på et rør til en ballasttank, mens det ligger ved kaj.
Dette er værftslignende arbejde, da der er tale om ombygning af skibet, mens det ligger ved kaj. Arbejdet er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen.
Eksempel 5
Et passagerskib skal have udskiftet et større gulvtæppe i skibets restaurant.
Arbejdet er et større vedligeholdelsesarbejde. Der er derfor tale om værftsarbejde, hvis arbejdet foregår på værft, og arbejde, der må ligestilles med værftsarbejde, hvis arbejdet foregår et andet sted end på værftet. Arbejdet er derfor omfattet af arbejdsmiljølovgivningen. Derimod vil reparation af et gulvtæppe i fx en kabine, mens skibet ligger i havn og modtager passagerer, være omfattet af søfartslovgivningen, da der her er tale om vedligeholdelse af kabinen.
Det er således arbejdets art og karakter, der er afgørende for vurderingen af, hvilken lovgivning arbejdet hører under, og ikke størrelsen af gulvtæppet.
Eksempel 6
Ophugning og skrotning af skibe er værftsarbejde eller arbejde, der må ligestilles hermed afhængig af, hvor arbejdet bliver udført. Det skyldes arten og omfanget af arbejdet. Dermed vil det være omfattet af arbejdsmiljølovgivningen.
Eksempel 7
Et lastskib skal have udført malerarbejde/epoxy arbejde om bord under sejlads.
Da påføring ikke må foretages ved sprøjtning (aerosol/forstøvning), men kun manuelt ved hjælp af spartel, pensel, malerrulle, fugepistol eller lignende, vil der alene være tale om mindre vedligeholdelsesarbejde, der udføres som led i skibets normale vedligehold, service og drift. Arbejdet er derfor omfattet af søfartslovgivningen.
Eksempel 8
Et rederi ønsker at mobilisere et af deres skibe til et nyt offshore projekt. Arbejdet skal foregå ved kajen, forventes at vare en måned og omfatter eksterne leverandører. Mobiliseringen består i at løfte større komponenter og konstruktioner på skibet og fastmontere disse efterfølgende. Sideløbende arbejdes der med vedligehold af skibets hovedmotor (stempeltræk) og malingsarbejde på agterdækket. Hovedmotoren vedligeholdes af en ekstern leverandør og malingsarbejdet udføres af skibets besætning.
Selve mobiliseringen er arbejde, der må ligestilles med værftsarbejde grundet karakteren af arbejdet, og arbejdet vil derfor være omfattet af arbejdsmiljølovgivningen.
Det sideløbende vedligeholdelsesarbejde med hovedmotoren og malingsarbejdet er arbejde, der udføres som led i skibets normale vedligehold, service og drift, og er derfor omfattet af søfartslovgivningen.
Det er for begge typer arbejde uden betydning, at det udføres af både skibets egen besætning og eksterne leverandører.