Bekendtgørelse
§ 4. Undervandsentreprenøren skal sikre, at dykkerarbejdet udføres i overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse. Ved dykning fra skibe påhviler denne forpligtigelse tillige skibsføreren og rederen.
Vejledning
§ 4. Det er primært undervandsentreprenøren, som har ansvaret for, at dykkerlovgivningen følges.
Skibets fører skal sikre sig, at undervandsentreprenøren lever op til dykkerlovgivningen. Dette kan f.eks. gøres ved, at skibsføreren udsteder en arbejdstilladelse (work permit), efter at undervandsentreprenøren har forelagt en udførlig dykkerplan med beskrivelse af opgaven (scope of work), herunder særlige vanskelige og/eller risikobetonede opgaver, samt at dykkeroperationen følger dansk dykkerlovgivning.
Efter dykningens afslutning orienterer undervandsentreprenøren skibsføreren om forløbet af dykningen, og om der blev ændret på planen undervejs, og om lovgivningen er blevet tilsidesat.
Jævnfør kapitel 4 i lovbekendtgørelse nr. 654 af 15/06/2010, med senere ændringer, om sikkerhed til søs er rederen overordnet ansvarlig. I skibe, hvorfra dykning foregår, bør rederen opbygge procedure etc., således at han kan sikre sig den kontrol, som § 4 pålægger ham.
I forbindelse med dykning fra skib med ”International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention” (International Safety Management (ISM) Code) vil procedurerne for dykkeropera- tioner i forhold til skibsførerens og rederens ageren være en del af systemet.
Bekendtgørelse
§ 5. Dykkerarbejde skal i alle led planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt i overensstemmelse med gældende danske bestemmelser, herunder også at der ikke foreskrives el- ler forudsættes anvendt konstruktioner, planudformninger, detailløsninger og arbejdsmetoder, der kan være farlige for eller i øvrigt forringe sikkerheden og sundheden ved arbejdets udførelse. Undervandsentreprenøren skal sikre, at dykkerarbejdet tilrettelægges og udføres under størst mulig hensyntagen til, at de samlede påvirkninger i arbejdsmiljøet på kortere eller længere sigt ikke forringer arbejdstagernes sikkerhed eller sundhed.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 2. Det påhviler undervandsentreprenøren forud for et dykkerarbejdes igangsættelse at sikre, at de i stk. 3-10 omhandlede forhold omkring et dykkerarbejde er betryggende tilrettelagt og i overensstemmelse med gældende bestemmelser.
Vejledning
§ 5, stk. 2. Undervandsentreprenøren samler alt i en dykkerplan for hele projektet, således at dykkerlederen uden større besvær kan lede undervandsoperationen. Hvor der ikke er en dykkerleder, er det dykkeren, som gør brug af planen.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 3. Undervandsentreprenøren skal sikre, at alt personel, der er involveret i dykkeropgaven, altid er informeret om procedurer og andet, der er nødvendigt for at udføre den pålagte opgave under størst mulig hensyntagen til de helbreds-, sundheds- og miljømæssige forhold. Endvidere skal undervandsentreprenøren udarbejde risikovurderinger for de enkelte arbejdsopgaver, forinden arbejdet påbegyndes. Ved operationer, hvor der i henhold til Arbejdstilsynets bekendtgørelse om bygherrens pligter er udnævnt en koordinator, skal undervandsentreprenøren sikre, at koordinatoren har adgang til nævnte procedurer, risikovurderinger m.v.
Vejledning
§ 5, stk. 3. Inden dykkerarbejdet påbegyndes, skal undervandsentreprenøren udarbejde en risikovurdering af arbejdet.
Bygherre, projekterende, rekvirent og andre involverede parter skal bidrage aktivt til udarbejdelsen af risikovurderingen, som foregår ved, at hele arbejdet analyseres teoretisk, og alle risici søges afdækket.
Samtlige risici kategoriseres i farlighed (og f.eks. antaget hyppighed), hvorefter der udarbejdes en plan for at formindske disse risici.
En risikovurdering består af mindst 5 dele:
- En kort beskrivelse af arbejdet,
- en kort beskrivelse af udførelsesmetoden,
- en kort beskrivelse af udstyret til brug ved arbejdets udførelse,
- en kort beskrivelse af risikoen, herunder risikoen for at det kan gå galt, og
- en kort beskrivelse af tiltag for at formindske risikoen for, at det kan gå galt.
En risikovurdering er et åbent dokument, som hele tiden kan tilrettes efter det specifikke arbejde. Under udførelse af arbejdsopgaven kan der ske ændringer, som kræver, at risikovurderingen må tages op til revision (kan gå i begge retninger).
Alle parter, der er involveret i en dykkeroperation, skal have kendskab til den aktuelle risikovurdering.
Før hver dykning i et arbejdsforløb foretages en briefing med alle involverede parter. Denne briefing omfatter arbejdets udførelse og en risikovurdering. Briefingen omtales ofte som ”en toolbox talk” og kan udføres mundtligt, men skal noteres som ”udført” i arbejdsjournalen. Ofte anvendes en fortrykt formular med overskrifter for, hvad der er talt om, ligesom deltagernes initialer er påført. Vedhæftes arbejdsjournal.
Eksempel på risikovurdering
Aktivitet |
Risiko |
Konsekvens |
Forholdsregler |
For hurtig nedstigning |
Ikke i stand til at trykudligne |
Skade på øre |
Brug bundtov for at kontrollere nedstigning |
Umbilical fanger forhindring på havbunden |
Umbilical kan blive beskadiget, luftforsyning kan afbrydes, dykkeren kan ikke komme til overfladen |
Panik, nedkøling og drukning |
Hold umbilical stramt til overfladen; dykkeren passer på, hvor umbilical befinder sig under dykket. Brug standby-dykker til at afhjælpe, hvis dykkeren ikke selv kan frigøre umbilical |
Kommunikation fejler under arbejdet |
Dykkeren kan ikke kommunikere til overfladen |
Dykkeren kan komme til skade under arbejdet |
Afbryd dykket ved at signalere gennem umbilical og få dykkeren til overfladen |
Kranarbejde over dykkeren |
Dykkeren kan blive ramt af krankrog eller byrde |
Skade på dykker eller dykkerudstyr |
Oplys dykkeren om kranwirens placering i forhold til dykkeren, lad dykkeren styre kranoperationen gennem kommunikationen |
OSV |
|
|
|
Denne form for risikovurdering kan fremstilles til brug ved de fleste dykkerarbejder og kan bruges igen og igen – den bør ligge sammen med tjek- lister mm. i mappen med relevante dykkerpapirer og gennemgås af de involverede parter, inden dykkerarbejdet påbegyndes.
Eksempel på en arbejds- og risikoanalyse i skemaform
Trin |
Beskrivelse |
Udførelse |
Udstyr |
Risiko |
Forholdsregler |
1.0 |
Dykkeren skal samle to rør ved hjælp af en flangesamling. Det ene rør ligger på havbunden |
En kran firer det ene rør ned til det rør, der ligger på havbunden |
En kran, løfteåg og overfla- deforsynet dykker |
Røret kan ramme dykkeren, dykkerens umbilical kan komme i klemme |
Dykkeren holder sig klar af røret, og umbilical holdes stramt til overfladen |
1.1 |
Rørene samles med flanger og bolte |
Kranen løfter røret i position for samling |
Kran, løfteåg og dykker samt dorne, spænde- nøgler og bolte |
Dykkeren kan få fingrene i klemme mellem flanger, rør og bolte |
Dykkeren monterer først dornene og derefter bolten i flange- samlingen, når der ikke er bevægelse i røret, og holder sig godt klar af samling og rør |
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 4. Undervandsentreprenøren er sammen med koordinatoren, hvor en sådan er udnævnt, ansvarlig for, at der er etableret et sikkerhedsberedskab.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 5. Undervandsentreprenøren skal dokumentere alle faser i et dykkerarbejde. Dette omfatter monitorering og registrering af bl.a. trykændringer og sammensætningen af åndemiddel i vand og kammer. Om- fanget af monitorering og registrering fastsættes af Søfartsstyrelsen.
Vejledning
§ 5, stk. 5. Indtil andet bestemmes, er der ikke krav om automatisk monitorering af trykændringer.
Alle faser under en dykkeroperation dokumenteres som anført i bekendtgørelsen og vejledningens § 8, stk. 5.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 6. Undervandsentreprenøren skal sikre, at sammensætning, uddannelse og kompetence af personel involveret i dykkeropgaven står i forhold til dykkeropgavens art og omfang.
Vejledning
§ 5, stk. 6. Det er vigtigt først at sikre sig, at man har overblik over dykkeropgavens art, således at dykkerholdet kan sammensættes hen- sigtsmæssigt:
- Hvad skal der laves?
- Hvilket materiel skal bruges?
- Hvilke værktøjer skal bruges, herunder dykkerudstyr og specialværktøj?
- Hvad er risikoen ved arbejdet (der laves en risikovurdering)?
- Vanddybden (hvor mange dykkere skal der bruges).
Når der er overblik over dykkeropgaven, skal man sikre sig følgende, for så vidt angår det personel, der er involveret i dykkeropgaven:
- At det involverede personel er uddannet til opgaven; her tænkes på nødvendige certifikater, førstehjælpskurser, kurser i brug af spe- cialværktøj mv.
- At dykkerlederen har den nødvendige indsigt i arbejdet.
- At dykkerlederen kan forstå problematikken omkring arbejdet og foretage en sikker udførelse af arbejdet.
- At dykkere og dykkerassistenter har det fornødne kendskab til brug af eventuelt værktøj over og under vandet.
Det er undervandsentreprenørens ansvar at sørge for, at der er det nød- vendige personel til stede, sådan at den dykkerassistent og/eller medhjælper, der har ansvaret for dykkerslangen, ikke har andre opgaver, når dykkeren er i vandet.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 7. Undervandsentreprenøren skal sikre sig, at dykkerpersonellet har gennemgået nødvendige lægeundersøgelser med tilfredsstillende resultat.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 8. Undervandsentreprenøren skal sikre, at omfanget og kvaliteten af materiellet på ethvert dykkested er tilstrækkeligt til at løse den planlagte opgave sikkert og forsvarligt.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 9. Undervandsentreprenøren skal sikre, at materiellet, herunder åndemiddeltilførsel til dykkeren, nødvendig energiforsyning m.v., er dubleret således, at et funktionssvigt ikke forhindrer en forsvarlig og sikker af- slutning af opgaven. Herudover skal der forefindes den nødvendige mængde reservedele for almindelig vedligeholdelse.
Bekendtgørelse
§ 5, stk. 10. I forbindelse med dykkerarbejder, der udføres uden for Arbejdstilsynets jurisdiktion, skal der på samme vilkår som angivet i bekendtgørelse om bygherrens pligter udnævnes en koordinator m.v.
Vejledning
§ 5, stk. 10. Når der dykkes i forbindelse med land, f.eks. fra kajanlæg, broer, i fjernvarmetanke, skibe langs kaj osv., er dykkeroperationen ud over at følge de af Søfartsstyrelsen udstedte bekendtgørelser ligeledes på arbejdsmiljøområdet underkastet dele af Arbejdstilsynets bestemmelser. Ifølge bekendtgørelse om bygherrens pligter, pt. bekendtgørelse nr. 117 af 05/02/2013, skal bygherren, hvor to eller flere arbejdsgivere forventes at være til stede på ”byggepladsen” samtidigt, sikre, at der udpeges mindst en koordinator. Koordinatoren skal sammen med de involverede parter planlægge og agere, således at arbejdet vil glide uden sikkerhedsmæssige problemer, og således at skader på mennesker, materiel og miljø m.v. begrænses i tilfælde af ukontrollerede hændelser.
Når dykning udføres fra skib eller pram, der ikke er fortøjet til land, er arbejdet underlagt Søfartsstyrelsens jurisdiktion.
Såfremt dykkeroperationerne fra skib eller pram, der ikke er fortøjet til land, ville foreskrive en koordinator, såfremt operationen blev udført ved land, gælder de samme bestemmelser om bord som for land. Dette bety- der, at der skal udnævnes mindst en koordinator efter de samme bestemmelser som i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om bygherrens pligter.
Der vil fra tid til anden være arbejdsopgaver i vand, der starter under Arbejdstilsynets jurisdiktion og efterfølgende skifter til Søfartsstyrelsens jurisdiktion. Et eksempel kan være en udløbsledning, hvor første etape udlægges fra kysten og derfor er Arbejdstilsynets område, hvorefter det bliver Søfartsstyrelsens område. For ikke at få forskellige retningslinjer og vurderinger anbefales det, at bygherren allerede under projektfasen koordinerer området med Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen og eventuelle andre myndighedsinteressenter.
Bekendtgørelse
§ 6. For alt dykkerpersonel, også personel der er involveret i dykkeropgaven, som ikke er under tryk, skal arbejdet tilrettelægges, så det sikres, at der under hensyntagen til arbejdsperiodens varighed gives den ansatte rimelige muligheder for hvile- og friperioder, der er afpasset efter arbejdspladsens og mandskabets særlige forhold med henblik på, at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Bekendtgørelse
§ 6, stk. 2. Ved dykkerarbejde fra et skib, hvor dykkere og dykkerpersonel overnatter om bord, gælder bestemmelserne om hvile- og arbejdstid i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. Ellers gælder arbejdsmiljølovens bestemmelser om hvile- og arbejdstid.
Vejledning
§ 6, stk. 2. Hviletidsregler til søs er blevet mere ensrettede, efter at Maritime Labour Convention 2006, MLC 2006, trådte i kraft 20/08/2013.
For søfarende, der er fyldt 18 år, gælder følgende:
- En søfarende skal have regelmæssige hvileperioder, der er tilstrækkelig lange til at sikre sundheden og sikkerheden.
- Hviletiden pr. arbejdsdøgn skal mindst være på 10 timer, hvoraf mindst 6 timer skal være i sammenhæng.
- De 10 timer kan deles i højst 2 hvileperioder.
- Hviletiden skal mindst være på 77 timer om ugen.
For søfarende under 18 år gælder skærpede regler i forhold til ovennævnte.
Det anbefales at sætte hviletid op i skema; på Søfartsstyrelsens hjemme- side findes udkast til udformning og indhold.
Den for tiden gældende bekendtgørelse om søfarendes hviletid har nr. 515 og er udstedt 21/06/2002, med senere ændringer.
Arbejdsmiljølovens hviletidsbestemmelser findes i Beskæftigelsesmini- steriets bekendtgørelse nr. 324 af 23/05/2002, med senere ændringer.
Hovedreglen efter bekendtgørelse nr. 324 foreskriver, at ansatte skal have en sammenhængende hvileperiode inden for hver 24-timers peri- ode på mindst 11 timer.
Bekendtgørelse
§ 7. Undervandsentreprenøren skal etablere et system, der sikrer, at dykkertiden for den enkelte dykker tilrettelægges under hensyntagen til de arbejdsmiljømæssige forhold, herunder den planlagte dybde, dykkertek- nikken, dykkerudstyrets beskaffenhed og arbejdsopgavens art.
Bekendtgørelse
§ 8. Undervandsentreprenøren skal anmelde arbejdsulykker og forgiftnings- tilfælde i forbindelse med dykkerarbejde til Søfartsstyrelsen. Anmeldelsen skal ske, hvis ulykken eller forgiftningen har medført uarbejdsdygtighed i 1 dag eller mere ud over tilskadekomstdagen.
Vejledning
§ 8. Ulykker og/eller forgiftningstilfælde anmeldes til Den Maritime Havarikommission på telefon +45 2324 2301.
Ulykker med alvorlig personskade anmeldes uopholdeligt.
Ulykker med mindre omfang, som f.eks. en klemt finger etc., anmeldes i den normale åbningstid på hverdage kl. 9-15.
Dykkeren eller dykkerlederen, hvor en sådan er udpeget, underretter Den Maritime Havarikommission. Om bord i et skib foretages underrettelsen i samarbejde med skibsføreren.
Vil flere myndigheder have interesse i ulykken, underrettes de alle.
Bekendtgørelse
§ 8, stk. 2. Søfartsstyrelsen skal endvidere underrettes i forbindelse med følgende:
- Alle behandlinger i tryktank, der relaterer til dykning,
- hvis der indtræffer uheld eller tæt-på-hændelser (near miss), der kunne have medført væsentlig personskade,
- brand,
- miljømæssig eller materiel skade, eller
- skade på tredjemands ejendom.
Vejledning
8, stk. 2. Ved hændelser som ovenfor anført indberettes elektronisk til Søfartsstyrelsen på cfs@dma.dk.
Bekendtgørelse
§ 8, stk. 3. Hvis der indtræffer en dykkerulykke med personskade, skal der af hensyn til senere undersøgelser snarest muligt afspærres for den reste- rende åndemiddelmængde i åndemiddelkilden og fordelingssystemet. Åndemiddelmateriel må så vidt muligt ikke betjenes eller justeres, ligesom det i videst muligt omfang skal sikres, at Søfartsstyrelsen kan få adgang til de involverede personer, det involverede materiel og eventuelle vidner samt sikre det involverede materiel med henblik på en nærmere under- søgelse.
Vejledning
§ 8, stk. 3. Det er meget vigtigt, at materiellet sikres mod uautoriseret håndtering, og det skal så vidt muligt under slå eller konstant overvåges af ansvarlig person.
Materiellet bør ikke anvendes, forinden Havarikommissionen har givet ”grønt lys”.
Havarikommissionen har til opgave at finde årsagen til ulykken og på denne måde være med til at sikre mod fremtidige lignende ulykker.
Havarikommissionen skal ikke tage stilling til de strafferetslige eller erstatningsretslige aspekter ved ulykkerne eller hændelserne, og dens undersøgelse skal holdes adskilt fra strafferetlige eller andre sideløbende undersøgelser, der har til formål at placere ansvar eller skyld.
På Den Maritime Havarikommissions hjemmeside: www.dmaib.dk kan man få yderligere oplysninger om kommissionens retningslinjer etc.
Bekendtgørelse
§ 8, stk. 4. I forbindelse med enhver tryksætning skal der for hver dykker føres en logbog, hvis minimumsindhold fastsættes af Søfartsstyrelsen. Hver indførsel om en dykning eller tryksætning skal underskrives af dykkeren og af dykkerlederen. Er der ingen dykkerleder, underskrives logbogen af undervandsentreprenøren eller af skibsføreren, såfremt dykkeren er ansat i samme rederi som skibsføreren.
Vejledning
§ 8, stk. 4. Logbogen er vigtig for dykkerens dokumentation i forbindelse med f.eks. videregående dykkeruddannelse. I logbogen er dykkerens trykpåvirkninger etc. samlet; ved evt. dykkersyge eller langtidspåvirkning vil logbogen måske kunne vejlede om, at der har været en trend i dykke- og/eller dekompressionsmetode etc., som har ført til påvirkningen.
Følgende minimumsoplysninger skal indgå i dykkerens personlige logbog:
- Navn og underskrift af dykkeren.
- Dato for dykning.
- Navn og adresse på undervandsentreprenøren.
- Navn og underskrift på evt. dykkerleder.
- Lokalitet for dykkeroperationen, herunder navnet på fartøj, IMO- nummer eller kaldesignal, hvorfra dykning finder sted.
- Den maximale dybde, dykkeren har nået; for hvert dyk.
- Det tidspunkt, hvor dykkeren forlod overfladen, bundtid og det tids- punkt, hvor dykkeren nåede overfladen hver gang.
- Åndemiddel, der anvendes af dykkeren.
- Skema over evt. dekompression.
- Beskrivelse af udført arbejde/indsats samt angivelse af anvendt værktøj.
- Angivelse af evt. dykkersyge, ubehag eller skade, som dykkeren har oplevet, herunder oplysninger om eventuel dekompressionssygdom eller behandling, som dykkeren har modtaget.
- Oplysninger om enhver nødsituation eller særlige hændelser, der fandt sted under dykningen.
- Andre faktorer, der er relevante for dykkerens sikkerhed eller sund- hed.
- Anbringelse af firmastempel, efter den daglige log er blevet under- skrevet af dykker og dykkerleder/undervandsentreprenør eller skibsfører.
Bekendtgørelse
§ 8, stk. 5. I forbindelse med dykkerarbejde skal der føres en arbejds- journal, hvis minimumsindhold fastsættes af Søfartsstyrelsen. Udskrevne logbøger og arbejdsjournaler skal af henholdsvis dykkeren og arbejdsgiveren opbevares i mindst 5 år efter sidste indførsel. Hvis der er rejst sag for retten vedrørende dykkerarbejdets udførelse i det tidsrum, logbogen eller arbejdsjournalen omfatter, skal disse opbevares, indtil sagen er endelig afgjort.
Vejledning
§ 8, stk. 5. Følgende oplysninger skal som minimum indgå i en arbejdsjournal ved dykkerarbejde:
- Navn og adresse på undervandsentreprenøren.
- Dato for dykning samt evt. navn på dykkerleder/tilsynsmyndighed (udfyldes for hver dykning).
- Lokalitet for dykkeroperation, herunder navnet på fartøj, IMO-num- mer eller kaldesignal, hvorfra dykning finder sted.
- Navnene på dem, der deltager i dykkeroperationen som dykkere og andre medlemmer af dykkerteamet.
- Risikovurdering gældende for dykkeroperationen.
- Formålet med dykkeroperationen.
- Åndemiddel, der anvendes af hver dykker i dykkeroperationen.
- Tidspunkter for, hvornår opstigning påbegyndes, hvornår dykkeren vender tilbage til atmosfærisk tryk samt dykkerens bundtid.
- Den maximale dybde, som hver dykker har nået.
- Dekompressionsplan med detaljerede oplysninger om tryk (dybde) og varigheden af den tid, dykkeren opholder sig under det angivne tryk (eller dybde under dekompression).
- Er førstehjælpsudstyr kontrolleret og på plads?
- Oplysninger om enhver nødsituation eller særlige hændelser, der fandt sted under dykningen, herunder oplysninger om eventuel dekompression, sygdom, behandling etc.
- Angivelser for kontrol af dykkerudstyr og anlæg, før dykningen iværksættes.
- Enhver fejl af udstyr og anlæg, der anvendes ved dykningen, skal registreres.
- Oplysninger om alle relevante miljøfaktorer under dykkerarbejdet.
- Andre faktorer kan påvirke sikkerheden og sundheden af personer, der beskæftiger sig med dykkerarbejdet.
- Navn og underskrift af undervandsentreprenør/dykker/dykkerleder eller skibsfører samt firmastempel.
Bekendtgørelse
§ 8, stk. 6. Søfartsstyrelsen kan godkende elektroniske logbøger og arbejds- journaler samt tillade, at indførsler i logbøger eller arbejdsjournaler helt eller delvis kan erstattes af elektroniske optegnelser på følgende betingelser:
- Mekaniske og elektroniske optegnelser skal være af en sådan art, at de ikke senere kan ændres. Elektroniske indtastninger må kun kunne ske ved anvendelse af personlig kode.
- Elektronisk lagrede optegnelser skal sikres med en daglig sikkerhedskopi.
Vejledning
§ 8, stk. 6. Før anvendelse af elektroniske registreringer skal principperne godkendes af Søfartsstyrelsen. Dette gælder såvel den enkelte dykker som undervandsentreprenøren. Nærmere oplysninger på hjemmesiden under dykning.
Bekendtgørelse
§ 9. Undervandsentreprenøren udpeger i samråd med dykkeren eller dykkerlederen, hvor en sådan er udpeget, en dykkerassistent. Ved dykning fra skib udpeges dykkerassistenten i samråd med skibsføreren, såfremt dykkeren er ansat i rederiet.
Vejledning
§ 9. Dykkerlederen bør have udnævnelsen til dykkerleder skriftligt.
Bekendtgørelse
§ 9, stk. 2. Ved dykkerarbejde skal et dykkerteam være tilpasset den enkelte opgave, men skal dog mindst bestå af en dykker og en dykkerassistent samt yderligere en person, en dykkermedhjælper, som til enhver tid skal kunne assistere dykkeren og dykkerassistenten.
Vejledning
§ 9, stk. 2. Dykkeren skal have forstået opgaven i forbindelse med det specifikke dykkerarbejde, der skal udføres. Dykkeren skal have fornøden uddannelse og forståelse for brug af det værktøj, der anvendes til opga- ven, samt de evt. risici, der er forbundet med brugen af værktøjet.
Det er dykkerens ansvar, at dykkerudstyr er klargjort og fuldt funktionsdygtigt.
Dykkerassistenten skal have fornødent kendskab til dykkerarbejdet, udstyret og det værktøj, som bruges i forbindelse med den forestående opgave, således at han er i stand til at assistere dykkeren verbalt, når denne udfører undervandsarbejde, såfremt dykkeren får problemer både i form af sikkerhedsmæssige årsager – men også i opgaveløsningen.
Dykkermedhjælperen skal til enhver tid kunne assistere dykkeren og/eller dykkerassistenten. Det betyder, at dykkermedhjælperen skal være inden for visuel og/eller verbal afstand af dykkerstedet (ej via tele- fon eller anden mekanisk forbindelse).
Dykkeren, dykkerassistenten og dykkermedhjælperen skal have kendskab til, hvor førstehjælpsudstyret er opbevaret, samt anvendelsen af dette. Dykkermedhjælperen kan dog undtages, jævnfør § 9, stk. 5, for kendskab til brugen af førstehjælpsudstyret.
Bekendtgørelse
§ 9, stk. 3. Den i stk. 2 krævede dykkermedhjælper skal have gennemgået et dykkerrelateret førstehjælpskursus, der er godkendt af Søfartsstyrelsen.
Bekendtgørelse
§ 9, stk. 4. Dykkerlederen, dykkeren, dykkerassistenten og dykkermedhjælperen skal mindst hver 24. måned gennemgå et genop- friskningskursus i dykkerrelateret førstehjælp, der er godkendt af Søfartsstyrelsen.
Bekendtgørelse
§ 9, stk. 5. I særlige tilfælde kan de i stk. 3 og 4 krævede kurser i dykkerrelateret førstehjælp og i genopfriskning af dykkerrelateret førstehjælp for den i stk. 2 krævede dykkermedhjælper udelades på betingelse af, at dykkeren og dykkerassistenten sammen med dykkermedhjælperen, inden en dykkeropgave påbegyndes, gennemgår procedurer og nødproce- durer m.v. for dykkeropgaven, samt at der redegøres for dette i de i § 5, stk. 3, krævede procedurer og risikovurderinger.
Vejledning
§ 9, stk. 5. Et særligt tilfælde kan ikke anses for at være legalt, såfremt det under planlægningen af en aftalt dykkeroperation indgår i dykkerplanen. Der kan forekomme situationer, hvor teamets normale dykkermed- hjælper har fået forfald f.eks. på grund af egen eller pårørendes pludse- lige sygdom, eller hvor store værdier går tabt, såfremt der ikke gribes ind øjeblikkeligt.
Såfremt ovennævnte undtagelsesvis praktiseres, skal dette indføres i arbejdsjournalen for hver enkelt gang.
Bekendtgørelse
§ 9, stk. 6. Dykkerteamet skal kommunikere på et sprog, der er forståeligt for hele teamet.
Bekendtgørelse
§ 9, stk. 7. Dykkerassistenten må i forbindelse med dykkerarbejde ikke betjene mere end en dykker eller varetage andre opgaver, der er dykkerens sikkerhed uvedkommende.
Vejledning
§ 9, stk. 7. Dykkerassistent og dykkermedhjælper kan kun være en del af skibets besætning, såfremt de ingen opgaver har ifølge mønstringsrulle og ej heller er nødvendige i forbindelse med skibstjeneste, hvor skibet f.eks. driver ukontrolleret etc.
Bekendtgørelse
§ 9, stk. 8. Det skal sikres, at alle personer, der er involveret i en dykker- opgave, er bekendt med dykkerholdets sammensætning og den enkeltes opgaver.
Bekendtgørelse
§ 10. Dykkerarbejdet skal være tilrettelagt således, at dykkerens og andet dykker- og hjælpepersonels sikkerhed og helbred sikres bedst muligt under hensyntagen til opgavens art, omfang og dykkersted m.v.
Vejledning
§ 10. I forbindelse med dykkeroperationen er der udarbejdet en dykker- plan, som bl.a. indeholder den i § 5, stk. 3, krævede risikovurdering. Umiddelbart forud for dagens opgave giver dykkeren eller dykkerlederen en briefing (tool box talk) for alle involverede, som f.eks. kan være dykkere, dykkerassistenter, dykkermedhjælpere, kranførere, vagthavende på broen og i maskinen, byggeledere etc.
Det anbefales, at der arbejdes efter et work permit-system på et pas- sende niveau.
Bekendtgørelse
§ 10, stk. 2. Dykkeren skal sikre sig, at dykkerudrustningen er i orden, før den tages i brug.
Vejledning
§ 10, stk. 2. Dykkeren og dykkerassistenten samt evt. dykkerlederen gen- nemgår og tester i fællesskab udstyret, umiddelbart før dykkeren går i vandet; dette gælder også hjælpeudstyr. Det anbefales at anvende tjekskema samt at notere i arbejdsjournalen, at udstyret er kontrolleret.
Bekendtgørelse
§ 10, stk. 3. Dykkeren eller dykkerlederen, hvor en sådan er udpeget, skal instruere hjælpepersonel om deres pligter i forbindelse med dykkerarbejde.
Vejledning
§ 10, stk. 3. Dykkeren eller dykkerlederen skal ved samtale med den enkelte sikre sig, at de er bevidste om deres opgave og pligt; dette kan evt. ske i forbindelse med tool box talk.
Bekendtgørelse
§ 10, stk. 4. Dykkeren skal have fornøden tid til hvile og søvn. I forbindelse med dykkerarbejde fra et skib finder bestemmelserne om hvile- og arbejdstid i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. anvendelse, dog jf. § 6, stk.
2. Ellers finder arbejdsmiljølovens bestemmelser anvendelse.
Vejledning
§ 10, stk. 4. Se vejledningens § 6.
Såfremt undervandsentreprenøren står for indkvartering, skal denne sikre, at der er fornøden ro m.v., således at dykkeren kan få den nødvendige hvile.
Bekendtgørelse
§ 10, stk. 5. Det må ikke pålægges en dykker at dykke, hvis denne føler sig utilpas, utryg eller på anden måde mindre egnet dertil.
Bekendtgørelse
§ 11. Hvis 3 eller flere dykkere udfører en dykkeropgave, skal der udpeges en dykkerleder.
Vejledning
§ 11. Et dykkerhold skal som minimum bestå af en dykker, dykkerassi- stent og en dykkermedhjælper. Hvis dykkerholdet består af 3 dykkere, og alle deltager aktivt i dykningen inden for 24 timer, skal der være en dykkerleder tilknyttet holdet.
Såfremt kun de 2 dykkere på holdet er aktive inden for en fortløbende periode på 24 timer, behøver der ikke være en dykkerleder.
Undervandsentreprenøren udpeger normalt dykkerlederen skriftligt over for bygherren/rekvirenten.
Bekendtgørelse
§ 11, stk. 2. Dykkerlederen skal have bestået de krævede prøver og kurser, som giver ret til at være dykkerleder samt giver ret til at udføre dykkerar-bejde med det materiel, som anvendes til den pågældende opgave. Her- udover skal dykkerlederen kunne godtgøre at have mindst 2 års praktisk erfaring med erhvervsdykning samt have erfaring med den pågældende dykkeropgave.
Vejledning
§ 11, stk. 2. Dykkere, der har erhvervsdykkerbevis udstedt første gang før den 1. januar 2011, kan fungere som dykkerleder uden at have gennemgået det i § 11, stk. 2, krævede kursus som dykkerleder på betingelse af, at de øvrige krav til en dykkerleder er opfyldt.
Ud over de 2 års erfaring skal dykkerlederen være i besiddelse af dokumentation for gennemgang af de nødvendige tillægskurser. Såfremt der skal sprænges, skal dykkerlederen have det nødvendige sprængnings- kursus osv. Der kan evt. være dykkere og/eller dykkerledere, som ikke har et kursusbevis, men derimod en påtegning i deres dykkerbevis i forbindelse med en særlig overgangsordning, jævnfør bekendtgørelse nr. 30 af 15/01/1988 om betryggelse ved erhvervsdykning og om dykkerarbejdes sikre udførelse.
Bekendtgørelse
§ 11, stk. 3. Dykkerlederen må ikke deltage i dykning under varetagelse af sit hverv som dykkerleder eller varetage opgaver, der er dykningen uvedkommende. Endvidere må dykkerlederen ikke have været udsat for over- tryk inden for de seneste 12 timer.
Vejledning
§ 11, stk. 3. Ved dykkerarbejde hvor der er en dykkerleder, skal denne så vidt muligt varetage denne opgave gennem hele arbejdsforløbet, for at han kan opretholde overblikket og rutinerne og få en ensartet dykker- ledelse over for dykkerne, hjælperne og bygherre/rekvirent.
Det er ikke tilrådeligt, at der tørnes om dykkerlederjobbet, så dykkerlederen ikke indgår aktivt i selve dykningen.
Bekendtgørelse
§ 11, stk. 4. Dykkerlederen skal sørge for tilrettelæggelse, gennemførelse, fordeling og ledelse af det arbejde, der er forbundet med den pågældende opgave, samt for, at den kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Dykkerlederen skal sørge for, at alt det dykker- og hjælpe- materiel, der anvendes, er i sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig stand og i overensstemmelse med gældende bestemmelser.
Vejledning
§ 11, stk. 4. Dykkerlederegenskaber og opgaver, nævnt i tilfældig række- følge:
- Have lederegenskaber.
- Have indgående kendskab til arbejdsplatformen, arbejdsbeskrivel- sen og risikovurderingen.
- Have indgående kendskab til dykkerrelateret førstehjælp.
- Have indgående kendskab til den dykkerudrustning, der benyttes.
- Kunne betjene luftforsyning (panel), kommunikation, videooptager og evt. black box-udstyr.
- Have indgående kendskab til dykkertabeller.
- Tjekke, at dykkerne og hjælpepersonels certifikater, førstehjælps- og lægeattester er gyldige.
- Tjekke, at grej og hjælpeudstyr er i sikkerhedsmæssig stand og er gyldigt certificeret.
- Kunne tjekke, at alle relevante papirer og certifikater er til stede på dykkestedet.
- Kunne udfylde en arbejdsjournal/dykkerlog rigtigt.
- Kunne kommunikere med flere på en gang uden at miste overblik- ket.
- Forestå briefing, tool box-talk, med de involverede parter inden arbejdets start.
- Kunne ”læse” dykkernes velbefindende ud fra kommunikation og video.
- Kunne tage ansvar og hjælpe dykkeren gennem dykningen med den erfaring, vedkommende har.
- Sørge for, at hviletider overholdes.
- Kunne bevare roen og holde ”hovedet koldt” i tilspidsede situationer.
- Kunne repræsentere dykkerholdet som ansvarlig over for byg- herre/rekvirent.
Dykkerlederen er den eneste person, der kan igangsætte en dykning, dvs. at alt dykkerrelateret skal gå gennem dykkerlederen.
Bekendtgørelse
§ 11, stk. 5. Hvis der er 1 eller 2 dykkere, og der ikke er udpeget en dykkerleder, påhviler det dykkeren at sikre sig, at fornødent hjælpemateriel, udstyr og værktøj mv. er i forsvarlig stand og i overensstemmelse med gældende bestemmelser. Såfremt der er to dykkere på en dykkeropgave, skal det fremgå af arbejdsjournalen, hvem der er ansvarlig for sikkerheds- procedurer og risikovurderinger m.v.