Klassifikationens trin er:
|
Eksempler på andre egnede adfærdsudtryk:
|
Klassifikationstrinene kan kortfattet beskrives som følger:
|
1. Have kendskab til:
Skal efter hukommelsen kunne gengive en meddelt information.
|
Beskrive, redegøre for, tilegne sig, identificere, nævne, definere, gengive, genkende.
|
Kendskab er def. snævert som godkendelse eller gengivelse af en meddelt information.
|
2. Have forståelse af:
Skal med egen udtryksmåde kunne redegøre for en meddelt information og i en kendt situation gøre brug af den efter anvisning.
|
Forklare, formulere, fortolke, beregne, opstille, demonstrere, forklare med egne ord, give eksempler
|
Forståelse inkluderer, at en given information kan fortolkes, hvilket forudsætter en reorganisation og sammenfatning af et givet indhold
|
3. Kunne anvende:
Skal i enhver normal situation, til hvilken en meddelt information naturligt kan henføres, kunne benytte denne uden anvisning.
|
Anvende, vælge, løse, skelne, afprøve, bruge, gennemføre, klassificere, konstatere, konstruere, opfylde, tilrettelægge, udnytte, udøve, varetage, virke.
|
Anvendelse indebærer, at tilegnede kundskaber kan overføres på nye situationer eller nye problemer, som svarer til allerede kendte typer.
|
4. Kunne analysere:
Skal kunne opdele en information i dens bestanddele og gøre rede for, hvad der er karakteristisk for forholdet mellem dem.
|
Sammenligne, sammenholde, finde, uddrage, udvælge, udlede, analysere, påvise, registrere.
|
Analyse af en information er første led i en mere selvstændig problemløsning af helt nye og ukendte problemer.
|
5. Kunne foretage syntese:
Skal kunne sammenholde en meddelt information med tidligere erfaringer og derigennem formulere sin egen opfattelse af emnet.
|
Foreslå, fremstille, kombinere, konkludere, organisere, planlægge.
|
Syntese stiller krav om, at der
udarbejdes en ny helhed.
De studerende skal sammenstille deres viden på en for dem selv ny måde.
|
6. Kunne vurdere:
Skal ved kombination af kendskab, forståelse, anvendelse, analyse og syntese kunne foretage en afvejning af diverse opfattelser og på baggrund heraf træffe en afgørelse.
|
Afgøre, kontrollere, bedømme, overveje, kritisere, diskutere, evaluere.
|
Vurdering inkluderer, at vurderingen baseres på kriterier. Det er ikke nok at fremsætte et subjektivt skøn. En vurdering vil ofte være præget af personlige holdninger, men disse må da komme klart til udtryk i de kriterier, der opstilles for vurderingen.
|