En arbejdspladsvurdering skal omfatte en kortlægning og vurdering af de arbejdsmiljøproblemer, der er på skibet, og en plan for, hvordan de løses ved:
- Erstatning ved anvendelse (fx indendørs maling – følg produktvalgs- skemaet).
- Gennem indretning af arbejdspladsen (fx lukkede systemer, effektiv indkapsling og lokaludsugning ved afrensningskar).
- Ved brug af tekniske hjælpemidler og egnede arbejdsmetoder (fx vaskemaskine til afrensning af snavsede maskindele, fast installerede tankrensemaskiner).
- Brug af personlige værnemidler.
Løsningerne skal vælges ud fra denne prioriterede rækkefølge. Det bedste er altså at finde en erstatning for et farligt stof eller materiale, og den ringeste løsning er brug af værnemidler. Det kaldes ”forebyggelsesprincipperne”. Løsningerne skal angives i arbejdspladsvurderingen.
Når løsningerne er valgt, skal der udarbejdes en procedure for arbejdet – og der skal også foretages kontrol af, om løsningerne fungerer godt nok.
Du skal være opmærksom på, at der gælder ekstra krav til udarbejdelse af skriftlige arbejdspladsvurderinger/risikovurderinger for alle arbejdsprocesser, hvor der er risiko for påvirkning for farlige stoffer og materialer.
De ekstra krav der skal indgå er en beskrivelse af:
- Hvor farligt stoffet er, fx lokalirriterende, ætsende, hjerneskadende, kræftfremkaldende.
- Hvordan stoffet påvirker, fx hudkontakt, indånding.
- Hvor stor risiko for påvirkningen er, fx koncentrationen i luften, og i hvor lang tid, du er udsat.
- Hvordan der arbejdes med stoffet, og hvor stor mængden er.
- Hvordan forholdsreglerne virker, fx lokaludsugning.
- Eventuelle resultater af arbejdsmedicinske undersøgelser.
- Et stofs eventuelle grænseværdi.
- Oplysninger fra leverandøren – og evt. arbejdspladsbrugsanvisning.
En arbejdspladsvurdering skal ajourføres hver gang, der sker ændringer i arbejdet, eller hver 3. år.
Du kan se, hvordan man udarbejder en arbejdspladsvurdering i Søfartsstyrelsens pjece om Arbejdspladsvurdering.